• Co ma wspólnego zapach z biznesem i wydawaniem pieniędzy?
  • Dlaczego pachnące trampki są droższe?
  • Po co komu zapach firmowy i czy ma znaczenie w walce o klienta?
Zapach biznesu

Na początek krótka definicja. Aromaterapia w biznesie jest rozumiana przez autorkę niniejszego tekstu wyłącznie jako wykorzystanie naturalnych olejków eterycznych z roślin aromatycznych. Część firm używa sztucznych zapachów, które w przeważającej części zawierają szkodliwe chemikalia mogące wykazywać się toksycznością wobec skóry, błon śluzowych, a co najważniejsze – samych neuronów. Takie działania stoją w opozycji do założeń aromaterapii w biznesie. Naturalne olejk,oprócz tego że świetnie wpływają na samopoczucie i ogólny dobrostan człowieka, mają również udowodniony naukowo pozytywny wpływ na biznes. Jak ich używać, żeby zobaczyć te korzyści również w tabelach z wynikami finansowymi firmy?

Trochę nauki

Informacje zapachowe różnią się od innych wrażeń (np. wzrokowych) i trafiają bezpośrednio do układu limbicznego, odpowiedzialnego za sterowanie emocjami człowieka. Droga nerwowa prowadząca impulsy węchowe jest bardzo krótka, dlatego powonienie jest najszybciej pobudzanym zmysłem, a przy tym najstarszą formą komunikacji w przyrodzie. Ludzki mózg najczęściej reaguje na bodźce węchowe nieświadomie. Zapachy silnie oddziałują na emocje, pamięć i samopoczucie. Mogą wywołać np. tachykardię (przyspieszone bicie serca), senność, łzawienie czy mdłości. Co więcej, wszelkie doznania są bardzo często kształtowane przez zapachy, których ludzie nawet nie zauważają.

Zacznijmy od ekonomii behawioralnej, która rozwinęła się dzięki zaangażowaniu dwóch wybitnych naukowców: Daniela Kahnemana i Amosa Tversky’ego, pracujących razem nad teorią perspektywy. Kahneman w 2002 r. otrzymał za nią Nagrodę Nobla w dziedzinie ekonomii (Tverski zmarł kilka lat wcześniej). Teoria perspektywy wyjaśnia wiele anomalii gospodarczych, czyli zachowań niezgodnych z ekonomicznie rozumianą racjonalnością. Udowadnia m.in., że ludzie działają zgodnie z zasadą „lepszy wróbel w garści niż kanarek na dachu”. Niechętnie ryzykują w sferze zysków, ale często robią to w sferze strat – aby uniknąć mniejszej straty, ryzykują poniesienie większej, np. wdają się z policjantem w dyskusję po to, by uniknąć mandatu. Badacze zauważyli też, że smutek z powodu utraty pewnej sumy pieniędzy (np. 200 zł) wydaje się być ponad dwukrotnie silniejszy niż radość z otrzymania takiej samej kwoty – jest to tzw. awersja do strat (loss aversion). Na tej podstawie wiadomo, że np. wzrost ceny może wywołać właśnie taką awersję, co przełoży się bezpośrednio na niechęć do dokonania zakupu1.

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak edukować pracowników w zakresie etycznych zachowań w sprzedaży?

Jak edukować pracowników w zakresie etycznych zachowań w sprzedaży?
  • Czego oczekują klienci od handlowców?
  • Dlaczego etyka w sprzedaży się opłaca?
  • Dlaczego niewielu organizacjom udaje się budować przewagę konkurencyjną w oparciu o etykę?
Czytaj więcej

Inspiruj do działania

Inspiruj do działania
  • Jak przekonać zespół, że warto podejmować aktywności, zanim te staną się konieczne?
  • Jakie „nie”-działania pustoszą sprzedaż?
  • Jak przejąć inicjatywę i utrzymać w zespole pęd we właściwym kierunku?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.