Q&A

Pytanie: Pracuję w firmie, która oferuje coraz lepiej rozpoznawalne produkty w swojej branży. Coraz łatwiej je też sprzedawać. Moi poprzednicy na stanowisku dyrektora sprzedaży w porozumieniu z kierownictwem firmy wprowadzili system motywacyjny opierający się na dość wysokich prowizjach. Miał on działać w okresie początkowym sprzedaży, zachęcać pracowników do walki o każde zamówienie i pozwolić nam ulokować towar na rynku – sprawić, aby stał się rozpoznawalny. Chcielibyśmy teraz te prowizje bardzo obniżyć. Powody są dwa: po pierwsze, wielu pracowników osiada na laurach, ponieważ zadowalają się tym, ile sprzedadzą przez pół miesiąca, a po drugie, będziemy musieli też nieco obniżyć ceny (prowizje były uzależnione nie tylko od kwoty, lecz także od liczby sprzedanych produktów). Dodatkowo, jak wspomniałem, nasza firma już się rozwinęła – łatwiej sprzedać nasze produkty, sklepy chcą je mieć u siebie. Jak obniżyć prowizje, aby zupełnie nie pozbawić pracowników motywacji i nie zmniejszyć sprzedaży? W jaki sposób przedstawić im zmianę i jakie znaleźć dla niej uzasadnienie?

Opinia eksperta

Zawsze należy pamiętać, że z perspektywy menedżera zmiana to sposób na poprawę efektywności firmy, a z perspektywy pracownika to niepewność związana z nowymi zasadami działania i obawa przed nieznanym. Kluczem do sukcesu we wdrażaniu tak dużej zmiany jak nowy system premiowania jest dobre przygotowanie zespołu, rozłożenie zmiany na etapy i dokładne wyjaśnienie jej celu. Szczególnie, jeśli chcemy ten zespół utrzymać.

Zacznij pozytywnie

Wprowadzanie zmian należy zacząć od pozytywnego akcentu – podziękowań dla handlowców za dotychczasowe, aktywne działanie, dzięki któremu nikomu nieznany produkt stał się jednym z bardziej pożądanych na rynku, oraz podkreślenia ich wkładu w zyski firmy. Buduje to w ludziach przekonanie, że doceniamy ich pracę, że są ważni i otwiera ich na dalsze informacje. Jeśli zaczniemy rozmowę od krytyki obecnego stanu rzeczy i wytykania błędów, skoncentrujemy uwagę sprzedawców wyłącznie na złości i żalu – uznają, że nie doceniamy ich wcześniejszego wysiłku i żadne argumenty nie trafią potem do ich świadomości.

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Jak sobie radzić z tremą przed wystąpieniem publicznym

Jak sobie radzić z tremą przed wystąpieniem publicznym
  • Jakie ćwiczenia pomogą zapanować nad tremą?
  • Co zrobić, gdy całe ciało alarmuje: „stresuję się tym wystąpieniem”?
  • W jaki sposób odpowiednia postawa i mimika mogą nam pomóc w walce z tremą?
Czytaj więcej

Atrybucja w sprzedaży i zarządzaniu

Atrybucja w sprzedaży i zarządzaniu
  • Czym jest atrybucja i jakie znaczenie ma w sprzedaży?
  • Na czym polegają błędy atrybucji?
  • Czym atrybucja wewnętrzna różni się od zewnętrznej i jakie konsekwencje mają oba te typy?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.