Podczas pogrzebu zmarłego w grudniu 2013 roku Nelsona Mandeli doszło do „incydentu”, który szybko zdominował serwisy informacyjne w krajach europejskich. Oto prezydent USA, Barack Obama, robił sobie z uśmiechem na ustach zdjęcia, tzw. selfies, z premier Danii. Europejska kultura wymaga zwyczajowo innego zachowania podczas pogrzebów. Czy jednak postawa prezydenta Obamy na pewno zasługiwała na negatywny odbiór?

Po pogrzebie Mandeli tylko niektóre media pokazywały widoki na trybunach stadionu, na którym odbywała się uroczystość. Co można było wtedy zobaczyć? Uśmiechniętych i bawiących się ludzi. Czyżby zgromadzili się tam przeciwnicy słynnego Afrykańczyka? Bynajmniej – po prostu w tamtej kulturze radość podczas pogrzebu jest czymś normalnym. W końcu zmarły trafił do innego, lepszego świata, prawda? Gdyby w tym kontekście pokazać zachowanie prezydenta Obamy, okazałoby się, że doskonale wpisał się w ogólną atmosferę uroczystości.

Umiejętność rozpoznania różnic kulturowych i odpowiedniego reagowania na nie może być kluczem do sukcesu w sprzedaży, gdy nawiązuje się kontakty z klientem zagranicznym. O czym zatem warto pamiętać, jeśli obszarem naszych działań sprzedażowych są rynki eksportowe?

Lunche biznesowe

Duży wpływ na zachowanie naszych klientów i kontrahentów będą miały uwarunkowania natury religijnej. Wiadomo, że wielu klientów muzułmańskich nie napije się z nami drinka podczas kolacji biznesowej ani też nie będzie jadło potraw z wieprzowiny. Te pozornie oczywiste kwestie wcale nie muszą być jasne, np. dla obsługi w restauracjach. Dlatego najlepiej zapytać naszych gości przed posiłkiem, jakie mają preferencje co do spożywanych potraw i napojów (zapewniam, że nie jest to żadne faux pas), oraz dyskretnie poinformować kelnera zajmującego się naszym stolikiem o tym, że goście zwyczajowo czegoś nie jedzą lub nie piją. Będzie to dla nas znacznym ułatwieniem, szczególnie jeśli klient zamówi potrawę, w której dodatek niewymieniony w menu stanowić będzie „zakazany pokarm”. Przykładem mogą tu być pierogi ruskie, które zwykle podaje się ze smażonymi kawałkami boczku, ale często nie jest to ujęte w menu – bo przecież „to oczywiste”. W takim przypadku pozornie niewinna potrawa może spowodować nieprzyjemny zgrzyt.

The remaining 86% of the article is available for logged-in service users.

If you have an active subscription, go to login. If you are not yet our Reader, please choose the best SUBSCRIPTION VALUE..

Log in Order a subscription Buy access to the article
Favorites Print

Also check

Relacje z klientem w erze pandemii

SS_51_70.jpg
  • O jakie cztery obszary w pierwszej kolejności powinien zadbać lider zespołu?
  • Jak pomóc zespołowi zarządzać relacjami z klientem w erze pandemii?
  • Jak efektywnie komunikować się z zespołem i z klientami w tym szczególnie wymagającym czasie?
Read more

Klient pod specjalnym nadzorem

SS_50_81.jpg
  • Czym charakteryzują się klienci w wieku 60+?
  • Jakie standardy należy wprowadzić do obsługi klienta z pokolenia baby boomers?
  • Jak sprawdzić, czy twoi handlowcy są odpowiednio przygotowani do obsługi klienta 60+?
Read more

Polskie sklepy podnoszą standardy obsługi

SS_50_58.jpg
  • Jakie wnioski na temat standardów obsługi klienta w polskich sklepach płyną z najnowszej edycji badania Daymakerindex?
  • Reprezentanci której branży wysunęli się na prowadzenie pod względem poziomu obsługi?
  • W których miastach klienci mogą liczyć na najlepszą obsługę w sklepach stacjonarnych?
Read more

Go to

Partners

Advertisement