int(1) int(2) Kultura musi być – czyli różnice kulturowe w służbie sprzedaży | Relacje z klientem | Szef Sprzedaży

Podczas pogrzebu zmarłego w grudniu 2013 roku Nelsona Mandeli doszło do „incydentu”, który szybko zdominował serwisy informacyjne w krajach europejskich. Oto prezydent USA, Barack Obama, robił sobie z uśmiechem na ustach zdjęcia, tzw. selfies, z premier Danii. Europejska kultura wymaga zwyczajowo innego zachowania podczas pogrzebów. Czy jednak postawa prezydenta Obamy na pewno zasługiwała na negatywny odbiór?

Po pogrzebie Mandeli tylko niektóre media pokazywały widoki na trybunach stadionu, na którym odbywała się uroczystość. Co można było wtedy zobaczyć? Uśmiechniętych i bawiących się ludzi. Czyżby zgromadzili się tam przeciwnicy słynnego Afrykańczyka? Bynajmniej – po prostu w tamtej kulturze radość podczas pogrzebu jest czymś normalnym. W końcu zmarły trafił do innego, lepszego świata, prawda? Gdyby w tym kontekście pokazać zachowanie prezydenta Obamy, okazałoby się, że doskonale wpisał się w ogólną atmosferę uroczystości.

Umiejętność rozpoznania różnic kulturowych i odpowiedniego reagowania na nie może być kluczem do sukcesu w sprzedaży, gdy nawiązuje się kontakty z klientem zagranicznym. O czym zatem warto pamiętać, jeśli obszarem naszych działań sprzedażowych są rynki eksportowe?

Lunche biznesowe

Duży wpływ na zachowanie naszych klientów i kontrahentów będą miały uwarunkowania natury religijnej. Wiadomo, że wielu klientów muzułmańskich nie napije się z nami drinka podczas kolacji biznesowej ani też nie będzie jadło potraw z wieprzowiny. Te pozornie oczywiste kwestie wcale nie muszą być jasne, np. dla obsługi w restauracjach. Dlatego najlepiej zapytać naszych gości przed posiłkiem, jakie mają preferencje co do spożywanych potraw i napojów (zapewniam, że nie jest to żadne faux pas), oraz dyskretnie poinformować kelnera zajmującego się naszym stolikiem o tym, że goście zwyczajowo czegoś nie jedzą lub nie piją. Będzie to dla nas znacznym ułatwieniem, szczególnie jeśli klient zamówi potrawę, w której dodatek niewymieniony w menu stanowić będzie „zakazany pokarm”. Przykładem mogą tu być pierogi ruskie, które zwykle podaje się ze smażonymi kawałkami boczku, ale często nie jest to ujęte w menu – bo przecież „to oczywiste”. W takim przypadku pozornie niewinna potrawa może spowodować nieprzyjemny zgrzyt.

Full access available for logged users only. Log in or select the best subscription option here..

Log in Order a subscription
Favorites Print

Also check

Zarządzanie klientem potencjalnym i już pozyskanym z perspektywy szefa sprzedaży

SS_48_73.jpg
  • Po co szef sprzedaży powinien zarządzać zarówno klientem potencjalnym, jak i już pozyskanym?
  • Dlaczego za efekty działań związanych z zarządzaniem klientami nie powinien być odpowiedzialny handlowiec?
  • Jak przygotować i co powinien zawierać Plan obsługi kluczowego klienta?
Read more
Open access no. 48/2020

Zapytaj klienta, czyli Net Promoter Score

SS_48_68.jpg
  • Czym Net Promoter Score (NPS) różni się od standardowej ankiety?
  • Jak skutecznie wprowadzić system NPS w swojej firmie?
  • Jakich błędów unikać podczas wdrażania NPS?
Read more

Szczęśliwy klient to wierny klient

SS_47_70.jpg
  • Jak konsumenci w Polsce oceniają swoje doświadczenia zakupowe w różnych kategoriach?
  • W której kategorii zakupowej klienci są najbardziej zadowoleni, a w której – najmniej?
  • Co szef sprzedaży może zrobić już teraz, żeby zwiększyć grono promotorów swojej marki?
Read more

Current issue

Go to

Partners

Advertisement