Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (ustawa Pzp) bezwzględnie wymaga, żeby przygotowanie i przeprowadzenie postępowania było zgodne nie tylko z zasadami równego traktowania i uczciwej konkurencji, ale również z zasadami przejrzystości i proporcjonalności.

Nowe pojęcia stosowane w postępowaniu o udzielenie zamówienia

Nowelizacja ustawy, która weszła w życie 28 lipca 2016 r., dostosowała przepisy polskiego prawa do wytycznych dyrektyw europejskich – dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/ /UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE (Dz. Urz. UE L 94 z 28 marca 2014 r., s. 65 z późn. zm.) i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającej dyrektywę 2004/17/WE (Dz. Urz. UE L 94 z 28 marca 2014 r., s. 243 z późn. zm.). Zmiany obejmują m.in. wprowadzenie komunikacji elektronicznej, odformalizowanie procedur, zastąpienie dokumentów urzędowych wstępnym oświadczeniem własnym wykonawcy, ale też wprowadzenie systemu oznakowania, kryterium kosztu opartego na rachunku kosztu cyklu życia produktu. Poniżej zostaną przedstawione najistotniejsze pojęcia, które trzeba znać, chcąc przystąpić do przetargu publicznego.

Oznakowanie

Ustawodawca, wprowadzając do ustawy Pzp pojęcie oznakowania (art. 2 pkt 16), wskazał, że poprzez oznakowanie należy rozumieć zaświadczenie, poświadczenie lub każdy inny dokument, potwierdzający, że obiekt budowlany, produkt, usługa, proces lub procedura spełniają określone wymogi. Moglibyśmy powiedzieć, że oznakowanie to każdy dokument potwierdzający jakość oferowanej dostawy, usługi czy roboty budowlanej. Jednocześnie art. 30a Pzp dookreśla minimalne wymogi, jakie musi spełniać wskazane przez zamawiającego oznakowanie. W przypadku zamówień o szczególnych cechach zamawiający może określić w opisie przedmiotu zamówienia w kryteriach oceny ofert lub w warunkach realizacji zamówienia określone oznakowanie, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. Wymagania dotyczące oznakowania dotyczą wyłącznie kryteriów, które są związane z przedmiotem zamówienia, i są odpowiednie dla określenia cech robót budowlanych, dostaw lub usług będących przedmiotem tego zamówienia.
  2. Wymagania dotyczące oznakowania są oparte na obiektywnie możliwych do sprawdzenia i niedyskryminujących kryteriach.
  3. Warunki przyznawania oznakowania są przyjmowane w drodze otwartej i przejrzystej procedury, w której mogą uczestniczyć wszystkie zainteresowane podmioty, w tym podmioty należące do administracji publicznej, konsumenci, partnerzy społeczni, producenci, dystrybutorzy oraz organizacje pozarządowe.
  4. Oznakowania są dostępne dla wszystkich zainteresowanych stron.
  5. Wymagania dotyczące oznakowania są określane przez podmiot trzeci, na który wykonawca ubiegający się o oznakowanie nie może wywierać decydującego wpływu.

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Mój pierwszy przetarg

Mój pierwszy przetarg

Zgodnie z Prawem zamówień publicznych udział w przetargu może wziąć każdy wykonawca, czyli osoba fizyczna, prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która ubiega się o udzielenie, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego.

Czytaj więcej

5 pułapek w postępowaniu przetargowym

5 pułapek w postępowaniu przetargowym

Aby oferta złożona w postępowaniu przetargowym została zakwalifikowana do etapu oceny zaoferowanych w niej warunków, musi najpierw przejść przez kwalifikację, która oznacza konieczność spełnienia szeregu wymogów formalnych, warunków podmiotowych i przedmiotowych. Można tutaj napotkać kilka pułapek, które mogą skutkować odrzuceniem oferty.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.