Outsourcing procesów sprzedaży wciąż wielu menedżerom wydaje się nie do przyjęcia. Jak oddać w obce ręce obszar kluczowy dla firmy? Jednak współczesny biznes wymusza na organizacjach – małych i dużych – przede wszystkim elastyczność, która pozwala szybko reagować na zmiany w otoczeniu. Ten element zdaje się przeważać szalę decyzji na korzyść outsourcingu także usług sprzedaży.

Termin „outsourcing” robi obecnie wielką karierę w biznesie. Jako korzystanie z zasobów zewnętrznych do realizacji własnych procesów biznesowych to zjawisko obecne w biznesie od ponad 30 lat. Za pierwszy proces outsourcingowy uważa się zakup przez brytyjskie firmy motoryzacyjne koncepcji konstrukcyjnych od niemieckich projektantów, dokonany w 1979 roku. Jednak rozkwit outsourcingu nastąpił po 2004 roku, gdy wysokorozwinięte gospodarki (amerykańska i krajów Europy Zachodniej) zaczęły się zmagać ze spowolnieniem gospodarczym. Szukając sposobów optymalizacji kosztów prowadzenia działalności, zaczęły przenosić część swoich procesów do krajów, gdzie ich realizacja była dużo tańsza – czyli zaczęły stosować offshoring1. Do Polski outsourcing dotarł ponad dekadę temu, szybko stając jednym z głównych obszarów inwestowania w centra BPO (Business Process Outsourcing – także w zlecaniu procesów sprzedaży) i SSC (Shared Services Centers – czyli Centrów Usług Wspólnych).

Największy rozwój outsourcingu następuje w tych dziedzinach, dla których odległość nie ma znaczenia, np. usługach IT, analizach czy operacjach logistycznych. W ostatnich latach obserwujemy jednak znaczny wzrost outsourcingu także w innych branżach – świadczenie usług call center, back office, logistycznych czy sprzedaży, a zwłaszcza telesprzedaży. Popularności tej branży i wzrostowi jej znaczenia bezsprzecznie sprzyja rozwój nowych technologii, umożliwiających szybki i bezpieczny transfer danych oraz dostęp do nich w każdej chwili i z dowolnego miejsca na świecie.

Plusy i minusy oddania procesu na zewnątrz

Menedżerowie sprzedaży chcąc nie chcąc stają się zawodnikami nowej dyscypliny sportowej – wyścigu z kosztami sprzedaży. Nie dziwi fakt, że coraz częściej i coraz łaskawiej patrzą na możliwość ich ograniczenia przez outsourcing procesów sprzedaży.

Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tajemnica sprzedażowego copywritingu

Tajemnica sprzedażowego copywritingu
  • Jak zbudować ofertę w 10 minut i pokazać nie tylko cenę?
  • Gdzie marketing spotyka się ze sprzedażą?
  • Jak konstruować skuteczne komunikaty CTA?
Czytaj więcej

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika
  • Jak dział sprzedaży może wykorzystać sztuczną inteligencję w codziennych zadaniach?
  • Czy można pracować z kodem i formułami, jeśli nie masz czasu lub nawet podstawowej wiedzy?
  • Jakie konkretnie zadania wykona szef sprzedaży ze wsparciem AI?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.