• Jak możemy być postrzegani przez kupca jako firma?
  • Jaka jest nasza rzeczywista pozycja negocjacyjna wobec sieci?
  • Jakich zachowań możemy oczekiwać podczas negocjacji z przedstawicielem sieci handlowych?
Przygotowanie do negocjacji z sieciami handlowymi

W wielu wypadkach produkt, jaki oferujemy na rynku, jest dystrybuowany poprzez sieci handlowe. Ich szybki wzrost powoduje zamieranie lub ograniczanie handlu tradycyjnego w formie małych, niezrzeszonych, rodzinnych sklepów. Kto współpracuje z sieciami handlowymi, wie, że z roku na rok powiększają one udział w rynkach FMCG, DIY i innych. Co roku szef sprzedaży kanału nowoczesnego lub KAM jest zapraszany na negocjacje, gdzie przechodzi rytuał polepszania warunków handlowych. To, jak będziemy się czuć w czasie tych negocjacji i jaki będzie ich wynik, w dużej mierze zależy od naszego przygotowania. W tym artykule chciałbym się skupić na określeniu wyjściowej pozycji negocjacyjnej dostawcy wobec sieci, która determinuje całość pozostałych przygotowań i naszą strategię negocjacyjną.

W butach kupca

Określanie własnej pozycji negocjacyjnej powinno odbywać się w odniesieniu do tego, jak naszą pozycję widzi kupiec. Spojrzenie od strony kupującego da nam obraz zakresu, w którym sieć może się poruszać. W 1983 r. Peter Kraljič rozwinął lewarową analizę portfolio, żeby umożliwić kupcom podejmowanie decyzji opartych na potencjalnym wpływie na zysk i ryzyku dostaw lub trudności rynku. Analiza ta dostarcza szefowi sprzedaży ocenę kategorii produktów z perspektywy kupca.

Pierwszy wymiar lewarowej analizy portfolio to stopień trudności rynku, nazywany również konkurencyjnością wewnętrzną rynku. Analizując ten wymiar, musimy zastanowić się, jaki rynek jest trudny, a jaki łatwiejszy dla kupca. Marzeniem kupca jest posiadanie łatwego rynku w kategoriach, którymi zarządza. Z mojego doświadczenia wynika, że kupcy biorą pod uwagę kilka kluczowych dla nich czynników z całej palety teoretycznie możliwych. Te czynniki to:

  1. Możliwość szybkiej i łatwej zmiany dostawcy.
  2. Stopień koncentracji rynku – monopol, duopol, oligopol.
  3. Złożoność kategorii (kategoria wymaga dużej pomocy dostawców).
  4. Trudności z dostępnością produktów, limitowana produkcja, magazynowanie, dystrybucja.
  5. Liczba odbiorców (inne sieci).
  6. Unikatowe brandy na rynku.

Rynek jest więc łatwy dla kupca, gdy może on w sposób bezproblemowy zmienić dostawcę na doskonale konkurencyjnym rynku w bardzo prostej kategorii. Produkty w tej kategorii są szeroko dostępne, łatwo zastępowalne, a jedynym odbiorcą jest nasz kupiec. Rynek jest dla kupca trudny, gdy ma jednego monopolistycznego dostawcę, którego zmiana w skomplikowanej kategorii jest niemal niemożliwa. Produkty w tej kategorii są unikalne, trudno dostępne, nie mają substytutów, mają za to dużą liczbę odbiorców.

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tajemnica sprzedażowego copywritingu

Tajemnica sprzedażowego copywritingu
  • Jak zbudować ofertę w 10 minut i pokazać nie tylko cenę?
  • Gdzie marketing spotyka się ze sprzedażą?
  • Jak konstruować skuteczne komunikaty CTA?
Czytaj więcej

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika
  • Jak dział sprzedaży może wykorzystać sztuczną inteligencję w codziennych zadaniach?
  • Czy można pracować z kodem i formułami, jeśli nie masz czasu lub nawet podstawowej wiedzy?
  • Jakie konkretnie zadania wykona szef sprzedaży ze wsparciem AI?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.