Poprzez cenę przekazujemy klientom informacje dotyczące na przykład jakości produktu, jego prestiżu czy pozycji na rynku. Ta sama cena może być różnie postrzegana przez konsumenta: dany produkt może kosztować jedynie 500 zł, aż 500 zł i po prostu 500 zł. Od czego zależy postrzeganie ceny przez klienta?

Psychologia cen

Co składa się na cenę produktu lub usługi? Powinna ona uwzględniać takie składniki jak:

  • koszty produkcji czy świadczenia usługi (powinna je pokrywać),
  • marżę, którą należy doliczyć, aby osiągnąć zysk,otoczenie (rynek),
  • nabywcę.

Wszystkie te elementy da się streścić w najprostszej definicji: cena to taka wartość, którą za dany produkt czy usługę gotowy jest zapłacić klient. Zatem kluczowe dla właściwego ustalenia ceny staje się prawidłowe rozpoznanie, ile klient jest gotów za dany produkt zapłacić.

Cena rozsądna

Klienci postrzegają ceny w oparciu o pewne zakodowane wzorce, które budują na bazie doświadczeń z danym produktem (cena, jaką najczęściej płacimy za tego typu produkt, cena, jaką ostatnio zapłaciliśmy, ceny produktów konkurencyjnych). Z drugiej strony nasze postrzeganie ceny buduje pewien punkt odniesienia, który powstaje w naszym umyśle na skutek określonych czynników, np. informacji o cenie usłyszanej od innego klienta, z reklamy.

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tajemnica sprzedażowego copywritingu

Tajemnica sprzedażowego copywritingu
  • Jak zbudować ofertę w 10 minut i pokazać nie tylko cenę?
  • Gdzie marketing spotyka się ze sprzedażą?
  • Jak konstruować skuteczne komunikaty CTA?
Czytaj więcej

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika
  • Jak dział sprzedaży może wykorzystać sztuczną inteligencję w codziennych zadaniach?
  • Czy można pracować z kodem i formułami, jeśli nie masz czasu lub nawet podstawowej wiedzy?
  • Jakie konkretnie zadania wykona szef sprzedaży ze wsparciem AI?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.