• Jakie są zadania rzecznika klienta w firmie?
  • Kiedy warto się zastanowić nad utworzeniem takiego stanowiska w swojej organizacji?
  • Jakie umiejętności i kompetencje powinna mieć osoba zatrudniona jako rzecznik klienta?
Rzecznik klienta w firmie

Z punktu widzenia konsumenta dzisiejszą rzeczywistość zakupowo-sprzedażową można określić za pomocą trzech wskaźników. Po pierwsze, zdecydowana większość firm ma wypisaną w swoich hasłach dbałość o satysfakcję klienta (albo zwrot pieniędzy). Po drugie, przepisy prawa dały klientom tak wiele narzędzi do „walki o swoje”, że jeszcze nigdy nie mieli tak rozległego parasola chroniącego ich interesy. Po trzecie, różne media społecznościowe stały się tubą, za pomocą której klienci szerzą dobrą nowinę o danej firmie lub wylewają swoje żale, i w dużej mierze to właśnie te metody komunikacji zdobywają większą uwagę innych konsumentów niż tradycyjne przekazy, np. reklamy w telewizji. Rzecznik klienta w firmie jest wynalazkiem współczesnej sprzedaży, który ma zdobyć serca i umysły klientów.

Rzecznik – czemu służy

Rzecznik to osoba, do której klient może się zwrócić, gdy zawiodą wszystkie tradycyjne, oficjalne ścieżki, np. prawne. Należy od razu zaznaczyć, że odróżnia go to od rzecznika prasowego, czyli osoby, zajmującej się w danej firmie czy instytucji kontaktem z mediami. Rzecznik klienta ma znacznie więcej wspólnego z urzędem rzecznika praw obywatelskich lub z rzecznikiem praw konsumenta niż z rzecznikiem prasowym – chociaż istnieją pewne podobieństwa, o czym za chwilę.

Firmy, które do tej pory stworzyły w swoich strukturach rzeczników klientów, opisują ich działania w trzech zakresach. Po pierwsze, ich zadaniem jest pomaganie klientom w najtrudniejszych sprawach, wykraczających poza standardowe procedury, np. reklamacyjne czy odwoławcze. Po drugie, rzecznik klienta ma wsłuchiwać się w potrzeby klientów i dostosowywać ofertę firmy do rzeczywistych potrzeb nabywców. Po trzecie, stanowisko rzecznika klienta ma poprawiać jej wizerunek w oczach klientów. Zajmijmy się zatem analizą tych trzech obszarów działania rzecznika.

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tajemnica sprzedażowego copywritingu

Tajemnica sprzedażowego copywritingu
  • Jak zbudować ofertę w 10 minut i pokazać nie tylko cenę?
  • Gdzie marketing spotyka się ze sprzedażą?
  • Jak konstruować skuteczne komunikaty CTA?
Czytaj więcej

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika
  • Jak dział sprzedaży może wykorzystać sztuczną inteligencję w codziennych zadaniach?
  • Czy można pracować z kodem i formułami, jeśli nie masz czasu lub nawet podstawowej wiedzy?
  • Jakie konkretnie zadania wykona szef sprzedaży ze wsparciem AI?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.