• Jak dostosować procesy w firmie do środowiska biznesowego, którego nie jesteśmy w stanie przewidzieć z wyprzedzeniem?
  • Które wydatki w firmie w obliczu trudnej sytuacji przyciąć jako pierwsze, a z których mimo wszystko lepiej nie rezygnować?
  • Czy warto kontaktować się z klientami, kiedy wiemy, że obecnie raczej nie będą zainteresowani współpracą?
Nowa rzeczywistość sprzedażowa po pandemii - jak się do niej przygotować?

Jest początek 2010 r. Rynek budowlany, zresztą jak cała gospodarka, jest w środku kryzysu. Jeden z klientów realizujących jako podwykonawca duże zlecenia montażu dachów płaskich dla dużych firm wykonawczych opowiada mi ciekawą historię.

„Mam klientkę, którą znam właściwie od dzieciństwa. Ta osoba prowadzi bardzo dużą firmę wykonawczą, budującą wielkie obiekty użyteczności publicznej. Zawsze zatrudniała mnie jako swojego podwykonawcę, mogłem liczyć na jej zlecenia. Nigdy nie musiałem drastycznie obniżać ceny, a ona zawsze otrzymywała usługę na bardzo wysokim poziomie, bez żadnych opóźnień czy problemów technicznych. Do ostatniej budowy zatrudniła jednak innego podwykonawcę. Mówiąc szczerze, odrobinę mnie to dotknęło, ponieważ – jak wiesz – mamy kryzys i każde zlecenie jest na wagę złota. Nie dopytywałem, dlaczego tak się stało, ale nosiłem w sobie małą zadrę. Pewnego dnia ją spotkałem i w luźnej rozmowie nie omieszkałem jej delikatnie wytknąć, że mam poczucie, że zdradziła naszą wieloletnią przyjaźń i wzajemne relacje biznesowe. To, co usłyszałem, bardzo mnie zaskoczyło. Powiedziała mi, że podejmując decyzję o zatrudnieniu innego podwykonawcy, kierowała się... chęcią ochrony mojej firmy. Nie mogłem uwierzyć w to, co słyszę. W ramach przysługi nie dała mi pracy, której tak bardzo potrzebowałem! Kiedy zobaczyła moją konsternację, wytłumaczyła, w jakiej sama jest sytuacji.

«W związku z kryzysem wszyscy zaniżają ceny, a inwestorzy to wykorzystują. W ostatnią inwestycję weszłam bardzo mocno poniżej progu opłacalności. Nie miałam wyjścia. Do wyboru miałam utratę swojej firmy albo zaniżenie ceny. Przy tej inwestycji będę bardzo złym zleceniodawcą. Aby przetrwać, będę musiała zrobić coś, z czego na pewno nie będę dumna do końca swojego życia. Już teraz szukam na siłę błędów wykonawczych, aby mieć pretekst do renegocjacji warunków z podwykonawcami. Nie płacę podwykonawcom, co do których wiem, że poradzą sobie bez pieniędzy za wykonaną usługę. Ostatecznie biorę nawet pod uwagę opcję bankructwa. Chciałam cię przed tym wszystkim uchronić»”.

Ta historia pokazuje, jak bardzo kryzys wpływa na nasze decyzje i priorytety. Czasami wymaga ruchów ocierających się o desperację. Boję się podejmowania prób oceny bohaterki tej historii. Wiem jednak, że warto przewidywać potencjalne scenariusze i możliwe opcje zapobiegania problemom.

Jak będzie przebiegał kryzys wywołany przez pandemię SARS-CoV-2 i ile czasu będzie trwał? Nie wiemy. Nikt jednak nie ma wątpliwości, że większość branż będzie musiała się zmienić i dostosować do sytuacji, aby generować zyski, a w niektórych przypadkach – by w ogóle przetrwać.

Jak więc dostosować się do środowiska biznesowego, którego nie jesteśmy w stanie nawet przewidzieć i w którym jedyną stałą jest zmiana?

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak przedstawić ofertę i wyprzedzić konkurencję ‑ jedna rzecz, która zostawi innych w tyle

Jak przedstawić ofertę i wyprzedzić konkurencję - jedna rzecz, która zostawi innych w tyle
  • Dlaczego wysyłanie oferty na maila to kiepski pomysł?
  • Kiedy klient zwraca uwagę „tylko” na cenę?
  • Co zrobić, aby dobrze sprofilowany klient zapoznał z ofertą i nie szukał tylko oceny?
Czytaj więcej

Oferta na 6, czyli jak zrobić dobre wrażenie

Oferta na 6, czyli jak zrobić dobre wrażenie
  • Jak oferta przyciąga klientów wyglądem i treścią?
  • Jakich błędów w ofercie należy się wystrzegać?
  • Dlaczego dobra oferta sprzedaje?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.