Najczęściej kojarzy się z wymianą wizytówek podczas konferencji, sztucznymi rozmowami i zapraszaniem ludzi w serwisach społecznościowych. Jednak networking to znacznie więcej – odpowiednio zarządzany, może stanowić potężną przewagę nad konkurencją w zakresie pozyskiwania klientów.
Zgodnie z definicją zamieszczoną w internetowej Encyklopedii zarządzania: „Networking to nawiązywanie kontaktów i utrzymanie pozytywnych relacji w celu wymiany informacji oraz wzajemnego wsparcia w sferze zawodowej. Networking to pielęgnacja znajomości, aby w razie potrzeby móc zwrócić się do konkretnej osoby, która może i chce pomóc”1. Szczególnie drugi człon tej definicji, który mówi o tym, że networking polega na zwracaniu się z prośbą o ewentualne biznesowe wsparcie do kogoś, kto CHCE i MOŻE tego wsparcia udzielić, jest tutaj istotny, ponieważ proces networkingu często mylony jest z uczestnictwem w konferencjach i wymianą wizytówek lub proszeniem swoich nowych klientów (a czasami nawet takich, z którymi nie doszło do jakiejkolwiek transakcji) o rekomendację. Prośba typu: „Panie Jacku, proszę o podanie 10 numerów telefonów do swoich znajomych, którzy mogą być zainteresowani moimi usługami” nie jest networkingiem! To zaledwie jego namiastka. Albo, nazywając rzecz po imieniu, wyłudzanie kontaktów.
Pozostałe 90% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.