• Jak prowadzić rozmowy dotyczące sfery prywatnej pracownika bez naruszania jego godności?
  • Jak przygotować się do takiej rozmowy jako szef?
"Coś tu brzydko pachnie", czyli trudne rozmowy z pracownikami

Rozmowa to podstawowa forma komunikacji między ludźmi, także w relacjach służbowych. Prędzej czy później każdy szef staje przed koniecznością przeprowadzenia z podwładnym rozmowy na trudny temat, np. dotyczący sfery osobistej pracownika. W artykule pokażę, jak przebrnąć przez taką rozmowę, nie narażając się na zarzut podważania godności rozmówcy.

Opis sytuacji

Piotr przed dwoma tygodniami został szefem oddziału dużej firmy zajmującej się sprzedażą usług prawnych. W jej portfolio jest sporo wymagających klientów, oczekujących w każdym zakresie obsługi na najwyższym poziomie. Właśnie od jednego z nich dotarła do Piotra informacja, że handlowiec, który przejął nad nim opiekę, delikatnie mówiąc, jest niechlujny, a mówiąc wprost – brzydko pachnie. Przynajmniej takie wrażenie odniósł klient w czasie spotkania. Podobne sygnały zgłaszała również asystentka, niejako w imieniu całego zespołu sprzedawców. Piotr jako doświadczony menedżer miał do czynienia z różnymi sytuacjami, z taką jednak nie zetknął się nigdy wcześniej. Oczywiście wiedział, że musi zareagować i porozmawiać z handlowcem, dlatego postanowił dobrze się do tego przygotować.

Zaczął od dyskretnej obserwacji handlowca. Zauważył, że o ile niechlujny wygląd jest codziennością, o tyle zapach, można wyczuć tylko czasem. Potem porozmawiał z asystentką, dowiedział się, jak długo już występuje problem, czy jego poprzednik reagował, a jeśli tak, to w jaki sposób. Nie miał łatwego zadania, bo przecież od niedawna szefował temu zespołowi, nie miał możliwości poznania każdego z osobna, wyrobienia sobie opinii. Z kolei handlowcy na razie traktowali go nieufnie, co też było zupełnie naturalne.

Piotr, mimo że z takim zdarzeniem się dotychczas nie spotkał, wiedział, że wszelkie kwestie związane z prywatnością pracownika i jego sferą osobistą są bardzo delikatne i jeśli wymagają interwencji, to przemyślanej i ostrożnej. Brzydki zapach u człowieka może wynikać z braku higieny, choroby, przyjmowania leków lub być uwarunkowany genetycznie. Tego, czy pracownik się leczy, nie można łatwo sprawdzić, istnieje tajemnica lekarska. Po obserwacjach i rozmowach Piotr doszedł do wniosku, że problem prawdopodobnie leży w braku higieny. Pozbierał wszystkie informacje i postanowił przygotować schemat rozmowy.

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak edukować pracowników w zakresie etycznych zachowań w sprzedaży?

Jak edukować pracowników w zakresie etycznych zachowań w sprzedaży?
  • Czego oczekują klienci od handlowców?
  • Dlaczego etyka w sprzedaży się opłaca?
  • Dlaczego niewielu organizacjom udaje się budować przewagę konkurencyjną w oparciu o etykę?
Czytaj więcej

Inspiruj do działania

Inspiruj do działania
  • Jak przekonać zespół, że warto podejmować aktywności, zanim te staną się konieczne?
  • Jakie „nie”-działania pustoszą sprzedaż?
  • Jak przejąć inicjatywę i utrzymać w zespole pęd we właściwym kierunku?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.