• Do czego poza sfinalizowaniem transakcji może się przydać umiejętne operowanie językiem korzyści?
  • Dlaczego klienci odwołujący spotkania w ostatniej chwili mają finalnie pozytywny wpływ na umiejętność organizacji w życiu?
  • Gdzie poza pracą regularnie prowadzimy negocjacje?
Do czego sprzedażowe kompetencje mogą nam się przydać poza pracą?

Urodzony sprzedawca – tak mówi się nie tylko o osobach zawodowo zajmujących się sprzedażą, lecz także o tych, które z wielkim przekonaniem i charyzmą opowiadają o realizowanych przedsięwzięciach, swoich pasjach, przekonaniach i wartościach.

Osoby, które zyskują to miano, cechują się wysokim poziomem umiejętności komunikacyjnych polegających w tym przypadku na przekazywaniu informacji innym w sposób niezwykle przekonujący i charyzmatyczny.

Niejednokrotnie zdarza się, że urodzeni sprzedawcy handlowcami wcale nie są. Zdarza się też, że ci, którzy pracują w sprzedaży, kompetencji sprzedażowych uczą się dopiero na szkoleniach: wstępnych i tych realizowanych w ramach doskonalenia zawodowego.

Sprzedaży może nauczyć się niemal każdy. Oczywiście tempo i efekty zależeć będą od wielu czynników, takich jak np. temperament, cechy charakteru i motywacja.

Obserwując rynek pracy, bogaty w oferty nawiązujące do sprzedaży bądź też bezpośrednio wymagające posiadania kompetencji sprzedażowych, można odnieść wrażenie, że ten rodzaj umiejętności jest potrzebny już w niemal każdej branży. Naturalnie, posiadanie umiejętności związanych z m.in. wykorzystaniem technik prezentacji, negocjacji lub finalizacją jest najistotniejsze dla branż zajmujących się sprzedażą pośrednią lub bezpośrednią. Jeśli bliżej przyjrzymy się temu, jakie dokładnie umiejętności posiąść musi osoba pracująca w handlu, można zauważyć, że codzienne wykorzystywanie ich w życiu może znacząco je ułatwić. Do czego sprzedażowe kompetencje mogą nam się przydać poza pracą?

Odporność na stres

Nie ulega wątpliwości, że zawód handlowca jest bardzo wymagający zarówno ze względu na niemal codzienne prowadzenie dziesiątek trudnych rozmów handlowych, jak i pod kątem doświadczanego stresu. Jest wiele zawodów, które bezpośrednio narażają pracownika na stres, choćby ze względu na niebezpieczeństwa czyhające w przypadku źle wykonanego zdania, lecz trudno nie zauważyć, że zawód sprzedawcy również dostarcza wielu stresujących wydarzeń i doświadczania napięć z powodu kontaktu z klientem.

Pracując w sprzedaży, pracownik na co dzień ma do czynienia z wieloma odmowami ze strony klientów, które często – zwłaszcza w początkowym etapie pracy zawodowej – traktowane są dość personalnie. Kolejne dni i tygodnie pracy sprawiają, że młody handlowiec coraz bardziej wzmacnia swoją odporność na niezwykle stresujące odmowy ze strony klientów, tym samym budując silniejszą wersję siebie.

Badanie potrzeb klienta

Jednym z kluczowych etapów rozmowy handlowej jest budowanie relacji z klientem, zwłaszcza w czasach, gdy ze względu na mnogość ofert handlowych, relacje na płaszczyźnie klient – sprzedawca bywają dość trudne. Obecne na rynku praktyki nie zawsze uczciwe i nie zawsze traktujące klienta z szacunkiem sprawiają, że zaufanie względem sprzedawców bywa mocno nadszarpnięte.

To wszystko sprawia, że naprawdę dobrzy handlowcy nieustannie pracują nad swoimi umiejętnościami w zakresie badania potrzeb klienta w taki sposób, by budować zaufanie poprzez przyjemną i treściwą rozmowę przy jednoczesnym zdobyciu informacji na temat klienta. Taki zabieg pozwala na dobranie najkorzystniejszego rozwiązania.

Ta umiejętność przydaje się również poza sprzedażą. Niemal każdego dnia w dowolnej grupie społecznej zaobserwować można przydatność umiejętnego budowania relacji: przyjacielskich, sąsiedzkich lub rodzinnych. Warto umieć rozmawiać z innymi, by żyło się łatwiej i bezpieczniej.

Pozostałe 64% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Złap oddech ‑ w życiu i w biznesie

Złap oddech - w życiu i w biznesie
  • Dlaczego warto nauczyć się prawidłowego oddychania?
  • Dlaczego głęboki oddech nie oznacza dobrego oddechu?
  • W jaki sposób prawidłowe oddychanie może wpływać na poziom stresu?
Czytaj więcej

Semantyczny groch z kapustą

Semantyczny groch z kapustą
  • Co oznaczają proste, zdawałoby się, pojęcia ze świata biznesu, takie jak mingling, referral czy networking, i dlaczego najczęściej są niepoprawnie rozumiane?
  • Z jakich narzędzi korzysta networking?
  • Czym testimonials różni się od endorsement?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.