• Czym jest l’esprit de l’escaliers?
  • Co wywołuje efekt mrożący w rozmowie?
  • Skąd czerpać dobre riposty w rozmowach?
Jak zostać mistrzem ciętej riposty

Zdarzają się takie rozmowy bądź spotkania, podczas których reagujemy w sposób, który wedle późniejszej refleksji, nie był najlepszy. Staje się to źródłem frustracji i irytacji, bo „można było powiedzieć to lepiej”.

L’esprit de l’escaliers to nie nazwa wyszukanego francuskiego trunku, a obrazowe ujęcie tortury, której raz na jakiś czas doświadcza chyba każdy. Można to przetłumaczyć jako duch klatki schodowej. Chodzi o sytuację, w której brakuje właściwych słów, by w porę zareagować na to, co się dzieje w rozmowie. Pojawiają się one natomiast tłumnie zazwyczaj później, niejako „na schodach”, po wyjściu z miejsca, w którym toczyła się dyskusja. Ukłucie zawodu jest wtedy szczególnie dotkliwe, bo owa spóźniona riposta często jest mądra i zdecydowanie lepsza niż to, co w rzeczywistości powiedzieliśmy. Gdyby tylko te właściwe słowa pojawiły się na czas, dałyby poczucie równowagi sił... Gdy okazujemy się mądrzy po fakcie, złościmy się na siebie. Bywa, że gdy kolejne godziny nie przynoszą ukojenia, repertuar niewypowiedzianych, celnych spostrzeżeń i zasadnych argumentów coraz bardziej się wydłuża, a wraz z nim wspomniana udręka. We własnej głowie tworzymy kolejne wersje najlepszych komentarzy, jakich mogliśmy użyć w rozmowie.

Aby nie doświadczać podobnego dyskomfortu, proponuję przyjrzeć się mechanizmowi, który do tego prowadzi. Łatwiej będzie wtedy wybrać inną drogę prowadzenia rozmowy, która da poczucie, że twoja wypowiedź odzwierciedlała w pełni twoją myśl, a do tego padła w najlepszym momencie. Nie po rozmowie, ale w jej trakcie.

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak edukować pracowników w zakresie etycznych zachowań w sprzedaży?

Jak edukować pracowników w zakresie etycznych zachowań w sprzedaży?
  • Czego oczekują klienci od handlowców?
  • Dlaczego etyka w sprzedaży się opłaca?
  • Dlaczego niewielu organizacjom udaje się budować przewagę konkurencyjną w oparciu o etykę?
Czytaj więcej

Inspiruj do działania

Inspiruj do działania
  • Jak przekonać zespół, że warto podejmować aktywności, zanim te staną się konieczne?
  • Jakie „nie”-działania pustoszą sprzedaż?
  • Jak przejąć inicjatywę i utrzymać w zespole pęd we właściwym kierunku?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.