• Co zespoły rockowe mają wspólnego ze sprzedażą?
  • Jakie inspiracje do codziennej pracy menedżer sprzedaży może czerpać m.in. z dokonań The Rolling Stones czy Lou Reeda?
Rockowo, sprzedażowo

Sprzedaż to nasze codzienne profesjonalne życie. Podróże służbowe, hotele, targi, spotkania z klientami, aplikacja Teams w telefonie. Inspirację do zmagań z codziennością handlowców można odnaleźć w radiu, na płytach czy Spotify. Jak? Kapele rockowe przechodzą często podobne zmagania jak zespoły sprzedażowe. Walczą o uwagę słuchaczy jak my o uwagę klientów. Mają wizje oraz wyznaczają cele. Pokonują przeciwności losu. W tekście dzielę się kilkoma historiami, których doświadczyłam i fragmentem moich rockowo-sprzedażowych inspiracji.

O.N.A.

Lata 90. ubiegłego wieku, listopadowy wieczór: zimno, ciemno, wieje i pada. Idę ulicami Świdnicy, glany wręcz walą o mokre kocie łby. Stary skórzany trencz i bluza z kapturem zastąpiły mi parasolkę. W kieszeni płaszcza złożony na pół bilet na koncert był gwarancją do przeniesienia się w inną rzeczywistość. Do klubu na kilkaset osób wchodziło wówczas kilkukrotnie więcej uczestników. Łączyła nas niewidzialna nić porozumienia. W małym miasteczku na prowincji grała kapela ze „świata”, rozpoznawaliśmy ich, kupowaliśmy ich kasety magnetofonowe. Sprytni nagrywali ich utwory z Trójki, a ci, którzy szli po linii najmniejszego oporu przegrywali utwory od tych pierwszych. Wszyscy tej nocy szliśmy posłuchać naszej rówieśniczki. Pewnie po koncercie i ona będzie w Bunkrze. Każdy z nas wierzył w swój potencjał ukryty wewnątrz młodej głowy. W małym miasteczku większość marzyła o karierze, której była świadkiem i którą właśnie oglądała na scenie. Dwóch doświadczonych muzyków zaprosiło do współpracy zbuntowaną nastolatkę. Wiedzieli, że jest utalentowana i uwierzyli w jej potencjał, wystartowali z projektem O.N.A.

Fakt: ekspert zawsze się obroni, nawet kiedy podejmuje ryzykowne decyzje. Dlaczego więc boimy się zatrudniać do swoich zespołów sprzedażowych handlowców spoza naszej branży? Przerzucając ogłoszenia w sieci, ciągle widzę: „mile widziane lub wymagane doświadczenie w sektorze xyz”. Gdyby Skawiński pozostał przy Kombi i nie dał szansy Chylińskiej, nie byłoby O.N.A, nie usłyszelibyśmy jednego z najlepszych żeńskich głosów rockowych (a może usłyszelibyśmy, tylko później?). W niepewnych czasach, kiedy rock wdzierał się do świeżych demokratycznych serc, ktoś podjął ryzyko i zabrał się do pracy. Połączył ich cel i przekonanie, że to ich czas, że teraz wykorzystają potencjał do działania.

Inspiracja: przyjrzyj się swojemu sprzedażowemu otoczeniu i zdefiniuj potencjał, który w nim drzemie. Nazwij obawy najsłabszych handlowców i zapytaj, dlaczego przestali wierzyć we wspólny projekt. Przyjrzyj się, z jakich rozwiązań korzystają inne branże. Zmień bit z disco na rocka. Bądź plastycznym, otwartym na zmiany liderem. Eksperymentuj, nie wyważaj otwartych drzwi, zwłaszcza wyzbądź się przekonań.

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak praca w sprzedaży wpływa na osobowość?

Jak praca w sprzedaży wpływa na osobowość?
  • Jakie cechy osobowości według badań charakteryzują najlepszych handlowców?
  • Które z tych cech bezpośrednio wiążą się z sukcesami w sprzedaży?
Czytaj więcej

"Coś tu brzydko pachnie", czyli trudne rozmowy z pracownikami

"Coś tu brzydko pachnie", czyli trudne rozmowy z pracownikami
  • Jak prowadzić rozmowy dotyczące sfery prywatnej pracownika bez naruszania jego godności?
  • Jak przygotować się do takiej rozmowy jako szef?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama