• Co oznaczają proste, zdawałoby się, pojęcia ze świata biznesu, takie jak mingling, referral czy networking, i dlaczego najczęściej są niepoprawnie rozumiane?
  • Z jakich narzędzi korzysta networking?
  • Czym testimonials różni się od endorsement?
Semantyczny groch z kapustą

90% konfliktów okazuje się jedynie niezrozumieniem się rozmówców” – powiedział mi ktoś lata temu. Nie znam badań ani oficjalnych statystyk na ten temat. Obserwując jednak biznes i działy handlowe (często w roli trenera sprzedaży przez networking i rekomendacje), utwierdzam się w tym przekonaniu. Wielu nieprzyjemnych sytuacji można by uniknąć, gdyby rozmówcy, wypowiadając pewne słowa, rozumieli przez nie to samo.

Przenikanie się języków

Zauważyłem, że w większości sytuacje takie pojawiają się, gdy do języka polskiego dostaje się angielszczyzna. Dzieje się to spontanicznie i dotyczy zagranicznych korporacji działających w naszym kraju. W tych firmach często używa się dwóch języków. Angielski pozwala pracownikom komunikować się ponadnarodowo, często ponadkontynentalnie. Polszczyzna jest obecna, kiedy pracownicy firmy komunikują się ze sobą. Często rozmawiają o przedsięwzięciach współorganizowanych z zagranicznymi kolegami i w naturalny sposób języki zaczynają się przenikać. Ściślej mówiąc, słowa angielskie wypierają niektóre polskie lub pojawiają się w związku z nieistnieniem rodzimych odpowiedników. Stwierdziłem więc, że może warto trochę uporządkować chociażby moją dziedzinę.

Kontekst jest ważny

Pytając kiedyś studentów o to, z czym kojarzy się im networking (jedno z tych słów, które nie ma precyzyjnego odpowiednika w języku polskim), usłyszałem, że to proste, bo „networking to praca w sieci, czyli internecie”. Moje niedowierzanie nie zniechęciło młodego człowieka i postanowił doprecyzować: „każda praca wykonywana na komputerze podłączonym do neta”. Oczywiście nie o to mi chodziło.

Przyjmując kontekst biznesowy zagadnienia, networking to praca „nad” i „w” sieci kontaktów. Polega na ciągłym budowaniu sieci kontaktów oraz pogłębianiu relacji z odpowiednimi osobami, wymianie wiedzy, doświadczeń i informacji. Ciągłe więc chodzenie na spotkania networkingowe, rozdawanie wizytówek i opowiadanie o swoim biznesie wcale nie musi być networkingiem. Jeśli jest płytkie, jednostronne, prymitywne, to jest tylko niezgrabną komiwojażerką, czyli marnowaniem czasu. To zagadnienie łatwo było wyjaśnić. W przypadku pozostałych nie będzie już tak prosto.

Narzędzia networkingu

Networking, zwłaszcza popularny ostatnio – online, czy – jak wolą niektórzy – digital networking, jest zbiorem narzędzi. O każdym z nich warto chwilę porozmawiać i zastanowić się, czy może być przydatne w naszej sytuacji. A żeby być pewnym tego, co napiszę, o pomoc poprosiłem Magdalenę Żelazko, która jest filologiem angielskim, lingwistą i głównym metodykiem w Add Value Language Centre. Dalsza część artykułu jest wynikiem naszej rozmowy.

Pierwszą kwestią, którą poruszyliśmy, było wyjaśnienie kilku zagadnień związanych ze swego rodzaju poświadczeniem jakości usług i produktów, przez klientów i nie tylko.

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Złap oddech ‑ w życiu i w biznesie

Złap oddech - w życiu i w biznesie
  • Dlaczego warto nauczyć się prawidłowego oddychania?
  • Dlaczego głęboki oddech nie oznacza dobrego oddechu?
  • W jaki sposób prawidłowe oddychanie może wpływać na poziom stresu?
Czytaj więcej

Pierwiastek RL9

Pierwiastek RL9
  • Jak z osiągnięć Roberta Lewandowskiego wyciągnąć wnioski dla siebie, by skuteczniej zarządzać własną karierą?
  • Dlaczego nie warto bać się zmian?
  • W jaki sposób detale budują naszą zawodową wartość?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.