• Czym jest wellbeing?
  • Dlaczego warto postawić na jego rozwój w swojej firmie?
  • Jak zadbać o pracownika, a jednocześnie nie stracić zdrowego rozsądku?

Hasło wellbeing nareszcie przestaje być w Polsce lekceważone. Coraz więcej się o nim mówi, pisze i dyskutuje. I bardzo dobrze, bo wellbeingowe podejście jest w dzisiejszych czasach po prostu niezbędne.

Wellbeing, czyli co?

Żyjemy szybko, w warunkach ciągłej zmiany. Przez to często wydaje się, że ludzie, pędząc przez codzienność, tracą radość z samego faktu, że żyją.

I tu wkracza podejście wellbeingowe, które zakłada, że człowiek ma się po prostu dobrze czuć, dobrze żyć i cieszyć się tym. I o ile każdy z nas będzie te cele realizował w inny sposób, to co do zasady, zgodnie z obserwacjami Petera Seligmana czy Instytutu Gallupa, wszyscy potrzebujemy do szczęścia dokładnie tego samego, czyli:

  • poczucia sensu,
  • dobrych relacji,
  • pozytywnych emocji,
  • osiągnięć i realizacji celów,
  • sprzyjającego środowiska,
  • działania zgodnie ze swoimi wartościami, czyli robienia tego, co nas po prostu kręci.

Kiedy więc postawimy sobie za cel dobre życie i podejmiemy próbę zaspokojenia wszystkich wyżej wymienionych potrzeb, szybko w naszym życiu pojawi się kwestia znalezienia dobrej pracy. Dziś nie oznacza to jedynie miejsca oferującego wysokie wynagrodzenie, ale też takiego, które odpowiada innym naszym potrzebom.

Industrializacja i kolejne rewolucje przemysłowo-technologiczne przynosiły kolejne zmiany kultury pracy. Jednak to, co sprawdzało się kiedyś, dziś już zazwyczaj nie działa. Ludzkie motywacje są na nowo odkrywane i badane. Współcześnie, jak opisuje Daniel H. Pink w książce „Drive. Kompletnie nowe spojrzenie na motywację”, a wtóruje mu Simon Sinek w „Zaczynaj od dlaczego. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania”, ludzie potrzebują za czymś podążać, mieć własne „dlaczego”, aby ich „jak” było jasne i mogli działać z pełnym zaangażowaniem.

Skoro jednak, jak wskazuje Gallup, tylko 15% pracowników jest zaangażowanych w swoją pracę1, to jasno widać, jak wielki jest niewykorzystany potencjał.

Dlatego też postawienie sobie przez szefa za cel dbałości o wellbeing swoich ludzi jest doskonałym wyborem. Pracownik bardziej zadowolony to też bardziej zaangażowany, a to z kolei oznacza lepszą produktywność.

Z badań Gallupa, przeprowadzonych na grupie ponad 1,8 mln pracowników na całym świecie, jasno wynika, że dbałość o nich i stawianie ich w centrum zainteresowania powoduje także wzrost lojalności klientów, spadek rotacji i obniżanie kosztów pracy (rekrutacji, zwolnień lekarskich). Organizacje, które wygrywają konkurs Gallup Great Workplace Award, rosną średnio o 4,3 razy szybciej niż ich rynkowi odpowiednicy (mierzone zyskami za udział)2.

Jak zadbać o pracownika, a jednocześnie nie stracić zdrowego rozsądku?

Co do zasady firma to nie przedszkole. Jej celem nie jest opiekowanie się pracownikiem, tylko tworzenie wartości, która zostanie zakupiona przez klienta. A będzie ona tym większa, im lepiej zostanie wykreowana przez firmę, dokładniej przez ludzi, którzy w niej pracują. Osób, które – dzięki zatrudnieniu w konkretnym miejscu – chcą zaspokoić również swoje potrzeby.

Z pomocą przychodzi koncepcja employee experience (EX), czyli zarządzania doświadczeniami pracownika. Kiedy spojrzymy na podwładnego jako na osobę, która każdego dnia ma do wykonania określone zadania, to jako odpowiedzialny pracodawca musimy zauważyć, że to, z czym codziennie się mierzy, ma na niego wpływ. Ten wpływ może być zarówno pozytywny, jak i negatywny. Podnosi lub obniża poziom wellbeingu.


Przykład:

„Co pracownik działu reklamacji myśli o ludziach?”. Każdego dnia co chwila dochodzą do niego komunikaty o tym, że coś jest źle. Mierzy się z trudnymi relacjami, bo klient, który do niego trafia, często nie zachowuje się miło. Jak taka osoba się czuje na koniec dnia pracy? Jak tego typu doświadczenie na nią wpływa?


Warto zwrócić uwagę na wszystkie grupy pod­legających nam pracowników i uwzględnić różnorodność ich stanowisk.

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

"Coś tu brzydko pachnie", czyli trudne rozmowy z pracownikami

SS_52_82.jpg
  • Jak prowadzić rozmowy dotyczące sfery prywatnej pracownika bez naruszania jego godności?
  • Jak przygotować się do takiej rozmowy jako szef?
Czytaj więcej

Zresetuj swój mózg!

SS_51_85.jpg
  • Czym jest tzw. Trzecie Miejsce według koncepcji Raya Oldenburga i dlaczego każdy z nas go potrzebuje?
  • Jakie są najczęstsze trudności związane z pracą zdalną?
  • Jak wykorzystać krótkie i długie przerwy oraz czas po pracy zdalnej, aby skutecznie zresetować umysł?
  • Jakich czynności unikać, by wypoczynek był skuteczny?
Czytaj więcej

Nie śpisz? Nie będziesz mieć wyników!

SS_50_88.jpg
  • Dlaczego hasła w rodzaju „szkoda czasu na sen” są nie tylko nieprawdziwe, ale wręcz szkodliwe?
  • Jakie czynniki wpływają na jakość naszego snu?
  • Jak pomóc organizmowi w nocnej regeneracji?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama