• Czym jest tzw. Trzecie Miejsce według koncepcji Raya Oldenburga i dlaczego każdy z nas go potrzebuje?
  • Jakie są najczęstsze trudności związane z pracą zdalną?
  • Jak wykorzystać krótkie i długie przerwy oraz czas po pracy zdalnej, aby skutecznie zresetować umysł?
  • Jakich czynności unikać, by wypoczynek był skuteczny?

Praca zdalna cieszyła wśród osób pracujących bardzo dobrą opinią. Postrzegano ją – zgodnie z powiedzeniem „wszędzie dobrze, gdzie nas nie ma” – jako przyjemną odmianę od codziennego ślęczenia za biurkiem lub w samochodzie. W momencie pojawienia się zagrożenia koronawirusem wiele osób mogło, a niektórzy wręcz musieli (i wciąż mogą/muszą) przekonać się, jak to naprawdę wygląda praca zdalna. Nagle okazało się, że ta forma wykonywania obowiązków zawodowych wcale nie jest tak atrakcyjna, jak mogłoby się wydawać. Skąd ta nagła zmiana opinii o pracy zdalnej i jak „zresetować” umysł, aby zachować pełnię formy?

Praca zdalna a work–life balance

Socjolog Ray Oldenburg w wydanej w 1989 r. książce The Great Good Place udowodnił, że dla zachowania właściwej higieny psychicznej każdy człowiek potrzebuje poruszać się w obrębie trzech przestrzeni. Są to: praca, dom i tzw. trzecie miejsce. Pojęcia „pracy” i „domu” generalnie są dla nas zrozumiałe. „Trzecie miejsce” to przestrzeń, która oddziela środowisko pracy i domu. Jest to miejsce, w którym odpoczywamy nie tylko od spraw zawodowych, ale również od obowiązków domowych. Kawiarnia, siłownia, kino, bar, pomost dla wędkarzy, basen – to przykłady trzeciego miejsca.

Kiedy zostaliśmy zamknięci w czterech ścianach naszych domów, przestrzenie pracy, domu i trzeciego miejsca zostały niejako połączone. Kiedy pracujemy w domu i nie możemy w łatwy sposób (lub wręcz wcale) udać się gdzie indziej, nasza higiena psychiczna zostaje zaburzona i zaczynamy czuć się źle. Jak zatem poradzić sobie z odzyskaniem równowagi i spróbować zmieścić na jednej, niewielkiej powierzchni wszystkie trzy przestrzenie?

Praca

W miarę możliwości należy wyznaczyć stałe miejsce, w którym wykonujemy naszą pracę zdalną. Nie powinna to być przestrzeń, w której stale przebywają inni domownicy, lecz najlepiej zaciszny kąt z dostępem do prądu i internetu. Jeśli mamy taką możliwość – zamknijmy się w osobnym pokoju. Jeśli nie, oddzielmy nasze „biuro” od reszty mieszkania parawanem, kanapą lub jakimkolwiek innym dużym przedmiotem. Idea jest taka, że w tym miejscu będziemy myśleć wyłącznie o pracy. Nie spędzamy tam przerwy kawowej ani nie oglądamy z dziećmi bajek. Chodzi o to, żeby w jakikolwiek dostępny dla nas sposób wyznaczyć sobie przestrzeń na pracę, w której będziemy tylko wykonywać obowiązki zawodowe i nic ponad to. To ważne, jeśli mamy skuteczne wypocząć, kiedy przyjdzie czas na przerwę.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Nie śpisz? Nie będziesz mieć wyników!

SS_50_88.jpg
  • Dlaczego hasła w rodzaju „szkoda czasu na sen” są nie tylko nieprawdziwe, ale wręcz szkodliwe?
  • Jakie czynniki wpływają na jakość naszego snu?
  • Jak pomóc organizmowi w nocnej regeneracji?
Czytaj więcej

Wellbeing w firmie ‑ jak zadbać o pracownika, by on zadbał o klienta?

SS_49_88.jpg
  • Czym jest wellbeing?
  • Dlaczego warto postawić na jego rozwój w swojej firmie?
  • Jak zadbać o pracownika, a jednocześnie nie stracić zdrowego rozsądku?
Czytaj więcej

Polscy przedsiębiorcy są bojowi... to znaczy: boją się!

SS_48_88.jpg
  • Czego boją się polscy przedsiębiorcy?
  • Jak lata komunizmu oraz wczesnego kapitalizmu wpłynęły na mentalność polskich przedsiębiorców?
  • Na czym polega paradoks pomagania?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama