Rozmowa z Michałem Wawiórko, ekspertem ds. robotyzacji

Dzięki robotom pracownicy mają więcej czasu na kreatywne działania

Co potrafią współczesne roboty w zakresie wspomagania działów sprzedaży?

To, do czego dana firma wykorzysta robota, zależy od tego, jakie są jej potrzeby. Zakres zadań, które możemy zlecić robotowi, jest bowiem bardzo szeroki. Nie bez powodu roboty cyfrowe pojawiają się w kolejnych branżach, wspomagając pracowników w naprawdę zróżnicowanych zakresach obowiązków.

Obecnie nowoczesne narzędzia potrafią wspomóc, a nawet wyręczyć, człowieka w wielu zadaniach biurowych. Mogą one przejąć wykonywanie tych procesów, które mają dobrze opracowaną i opisaną ścieżkę, są powtarzalne i możliwe do odtworzenia za pomocą komputera. Robot działa na podstawie stworzonego przez człowieka scenariusza. W ten sposób można nauczyć go wykonywania krok po kroku zadania, dokładnie tak, jak wykonuje je człowiek.

Jakie zadania można im zlecić?

Decydując, jakie zadania warto zlecić robotowi, warto najpierw przyjrzeć się procesom w firmie i wyłonić te, które zajmują dużo czasu, wymagają pracy z dużymi ilościami danych, są monotonne i nie wymagają czynnika ludzkiego.

Robotom można zatem zlecić zarządzanie, opracowywanie lub sprawdzanie baz danych, np. obecnych i potencjalnych klientów. Mogą one także wykonywać obliczenia i rozliczenia, zarządzać dostawami, monitorować stan magazynów, generować dokumenty czy wypełniać formularze. Co szczególnie istotne w pracy sprzedawców, mogą one także wysyłać wiadomości, dzięki czemu kontakt z firmą trwa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Roboty raportują wszystkie swoje zadania, nie trzeba więc martwić się skomplikowanym nadzorem nad ich pracą.

Dużą zaletą robotów jest też fakt, że pracują one znacznie szybciej i ze znacznie mniejszym ryzykiem błędów. Dobrze zaprogramowany robot nie popełni tak częstych dla ludzi błędów, jak pomyłka w obliczeniach czy zamiana cyfr w Excelu. Robot nie choruje, nie bierze urlopów i nie stresuje się, dzięki czemu jest wydajny przez cały czas. Dzięki niemu pracownicy mogą zająć się bardziej kreatywną częścią swoich zadań, a co za tym idzie, mogą obsługiwać większą liczbę klientów i skupić się na jakości obsługi, zamiast wypełniać monotonne tabele z liczbami.

W jakich obszarach pracy pomogą menedżerowi sprzedaży, a w jakich handlowcom?

Menedżer może skorzystać ze wsparcia robota m.in. w zakresie przygotowywania i analizowania raportów, kontrolowania zawieranych umów czy pilnowania kalendarza spotkań. Może wykorzystać technologię także do kontaktu z klientami lub z zespołem, np. korzystając z automatycznych wiadomości.

Handlowcy natomiast z pewnością docenią możliwości robotów w zakresie przygotowywania dokumentacji, rozliczeń czy weryfikacji stanu produktów w magazynie. Robot jest także pomocny przy opracowywaniu baz klientów i zarządzaniu danymi. Bardzo interesującym wykorzystaniem robota jest możliwość przygotowywania przez niego niezbędnych dokumentów, zaświadczeń z rejestrów państwowych i innych informacji o potencjalnym kliencie. Mając taki komplet, handlowiec może skupić się na ocenie potencjału danego leada.

Pozostałe 64% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Widzew. Razem tworzymy siłę ‑ serial o przywództwie

Widzew. Razem tworzymy siłę - serial o przywództwie

W 2015 roku Widzew Łódź, jeden z najbardziej znanych i zasłużonych polskich klubów piłkarskich zbankrutował. Od tego czasu rozpoczęła się żmudna droga odbudowy. O jednym z etapów tej podróży opowiada dokumentalny serial produkcji Canal Plus. Ale niech nas nie zwiedzie „pierwsze dno”, bo nie jest jedyne. Serial ten jest genialnym studium przywództwa. Powinien go obejrzeć każdy szef sprzedaży oraz handlowiec, nie tylko kibic. A jeśli nie obejrzeć, to przynajmniej przeczytać ten artykuł.

Czytaj więcej

Kto pyta, ten rządzi

Kto pyta, ten rządzi

– wywiad z Rafałem Błachowskim, trenerem sprzedaży, autorem książki „Porozmawiajmy o sprzedaży”

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.