Rozmowa z Lidią Buksak, logopedą medialnym, doświadczonym trenerem wystąpień publicznych, autorką książki Szkoła mówców.

Od ponad 20 lat uczy Pani wystąpień publicznych. Wśród osób korzystających z Pani szkoleń są także menedżerowie sprzedaży. Jak ocenia Pani poziom ich przygotowania do wystąpień publicznych (przed szkoleniem)?

Szkolę głównie menedżerów i kadrę zarządzającą. Muszę przyznać, że z roku na rok jest coraz lepiej, ale wciąż większość osób, które szkoliłam, pomimo udziału w różnych kursach, nie jest dobrze przygotowana do wystąpień publicznych. Menedżerowie po prostu nie wiedzą, jak się dobrze przygotować, więc powtarzają te same błędy, co wszyscy przed nimi. Nie szukają nowych rozwiązań. Ich wystąpienia są przewidywalne, zbudowane według starych schematów, nienowoczesne, sztywne, nudne i – co najgorsze – nie mają określonego celu. Takich wystąpień ludzie nie chcą słuchać i bardzo szybko się wyłączają, a w konsekwencji nie podejmują działań, na których menedżerowi zależy.

Jakie błędy najczęściej popełniają niedoświadczeni mówcy?

Wymienię kilka:

  • nie nawiązują relacji z odbiorcami,
  • wcale się nie przygotowują lub robią to źle,
  • nie określają celu prezentacji,
  • nie określają, co jest istotą rzeczy, i nie wiedzą, co konkretnie publiczność ma zapamiętać,
  • nudzą,
  • próbują powiedzieć wszystko, co wiedzą na dany temat, nie dokonując selekcji treści w kontekście celu prezentacji,
  • mają słabą, szkolną, niespójną z osobowością i treścią mowę ciała,
  • nie nawiązują lub pozorują kontakt wzrokowy,
  • udają kogoś innego – nie są autentyczni i wiarygodni,
  • są spięci na scenie, brak im swobody,
  • nie mówią barwnie, tylko monotonnie,
  • nie pokazują, że wierzą w to, co mówią,
  • slajdy w ich prezentacjach są przeładowane.

Warto przyglądać się nie tylko swoim mocnym stronom, lecz także błędom, które popełniamy. Dobry mówca to świadomy mówca, więc dopiero gdy określimy błędy i nasze obszary do pracy, będziemy mogli zacząć prawdziwą zmianę.

Od czego zacząć wystąpienie, żeby przyciągnąć uwagę słuchaczy?

Oczywiście od dobrego wstępu. A tymczasem większość menedżerów robi bardzo słabe wstępy i marnuje te cenne pierwsze minuty wystąpienia na nic niewnoszące gadanie. Warto zrozumieć, że jeśli na początku nie zrobimy czegoś innego niż wszyscy, to odbiorcy natychmiast zaczną myśleć o tym, czy będą na obiad jedli ogórkową, czy pomidorową.

Wstęp ma dwie funkcje – po pierwsze, trzeba przykuć uwagę i zaciekawić odbiorców, po drugie, trzeba ich osadzić w kontekście, czyli powiedzieć im, po co mają nas słuchać, co będą z tego mieli. W związku z tym trzeba zrobić lub powiedzieć coś, co tak zadziała, na przykład opowiedzieć historię, zacząć od cytatu, anegdoty czy mocnej liczby. Oczywiście nie chodzi o to, żeby to było cokolwiek, bo zawsze mówię, że gdyby chodziło tylko o to, by zszokować publiczność, wystarczy wyjść na scenę nago – na pewno zwrócimy na siebie uwagę. Tylko co ludzie zapamiętają?

Niezależnie od tego, jaki element przykuwający uwagę zastosujemy, musi on mieć związek z treścią, budować obrazy w głowach odbiorców, które z kolei pomogą im zapamiętywać najważniejszy przekaz.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Tekst otwarty nr 46/2019

Świetni szefowie nie mają kiepskich zespołów! - rozmowa z Izą Krejcą-Pawski

Iza_Krejca-Pawski.png

Rozmowa z Izą Krejcą-Pawski, trenerem sprzedaży i autorką książek o skutecznej sprzedaży oraz zarządzaniu czasem

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 45/2019

Sprzedaż to najbardziej rozwijająca człowieka część biznesu - rozmowa z Andrzejem Cichockim

SS_45_56.jpg

Rozmowa z Andrzejem Cichockim, efektywnym menedżerem, coachem i trenerem biznesu

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 44/2019

W naszej firmie nie ma szefa - rozmowa z Adamem Matysiakiem

SS_44_52.jpg

Rozmowa z Adamem Matysiakiem, założycielem, CEO i turkusowym liderem software house’u HighSolutions

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama