25 grudnia 2014 roku, tuż po świątecznym szaleństwie zakupów, wejdą w życie przepisy ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta, regulujące sprzedaż prowadzoną przez sklepy internetowe. Nowe regulacje muszą wdrożyć wszystkie kraje członkowskie Unii Europejskiej, co oznacza, że zasady sprzedaży na odległość będą jednolite w całej Wspólnocie.

Z jednej strony nowa ustawa może stanowić dla przedsiębiorców pewne ułatwienie, ponieważ precyzyjnie reguluje niektóre kwestie związane ze sprzedażą oraz ujednolica np. zasady reklamacji. Przepisy dotyczące trybu zgłaszania wad towarów przez konsumentów wracają bowiem od grudnia do Kodeksu cywilnego, który reguluje już sprzedaż niekonsumencką. Tym samym uchylone zostają dotychczasowe ustawy konsumenckie, tj. ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny i ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego. Zmniejszeniu ulegnie zatem gąszcz aktów prawnych, wśród których poruszać się muszą przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie sprzedaży. Jednocześnie nowa ustawa rozszerza obowiązki firm prowadzących e-sklepy.

Co się zmienia?

Nowa ustawa nakłada na właścicieli e-sklepów obowiązek poinformowania klientów właściwie o większości ich praw z tytułu sprzedaży konsumenckiej, a także o obowiązkach wynikających z zawartej umowy sprzedaży. Ponadto nowe przepisy określają etapy transakcji, na których określone informacje mają zostać przekazane konsumentowi. Ustawa wprowadza katalog 21 podstawowych zagadnień, o których w sposób jasny i zrozumiały przedsiębiorca musi poinformować potencjalnego klienta jeszcze przed złożeniem przez niego zamówienia, a następnie informacje te potwierdzić pisemnie najpóźniej w chwili dostarczenia towaru. Wymóg ten na pewno znacząco wpłynie na obszerność regulaminów sklepów internetowych oraz na samą procedurę dokonywania w nich zakupów. Nieumieszczenie informacji w regulaminie zgodnie z wymogami wprowadzonymi przez nową ustawę stanowić będzie wykroczenie, za które przedsiębiorca może zostać ukarany grzywną, będzie też skutkować obowiązkiem poniesienia dodatkowych kosztów transakcji lub uznaniem umowy za niezawartą, co wyłączy odpowiedzialność konsumenta z tytułu zapłaty za towar.

Rozszerzone obowiązki informacyjne

Zgodnie z nowymi przepisami, właściciel e-sklepu musi poinformować swoich klientów m.in. o:

  • danych identyfikujących przedsiębiorcę prowadzącego sklep internetowy, w tym o organie, który zarejestrował jego działalność gospodarczą,
  • numerze w rejestrze,
  • adresie przedsiębiorstwa,
  • adresie poczty elektronicznej,
  • numerze telefonu oraz faksu, pod którymi konsument będzie miał możliwość szybkiego i skutecznego kontaktu z przedsiębiorcą.

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tarcza dla menedżera sprzedaży?

Tarcza dla menedżera sprzedaży?
  • Które rozwiązania zaproponowane w tzw. tarczy antykryzysowej są szczególnie korzystne dla menedżerów sprzedaży?
  • Komu przysługuje prawo do świadczenia postojowego?
  • Kto może się ubiegać o mikropożyczkę?
Czytaj więcej

Przeciwdziałanie skutkom pandemii SARS‑COV‑2 ‑ rozwiązania dla pracodawców

Przeciwdziałanie skutkom pandemii SARS-COV-2 - rozwiązania dla pracodawców
  • W jaki sposób pracodawca może zlecić pracownikom pracę zdalną?
  • Na jakie dofinansowania ze środków rządowych mogą liczyć pracodawcy?
  • W jaki sposób pracodawca może regulować czas pracy podwładnych w okresie pandemii?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama