Wielość aktów prawnych dotyczących e-commerce oraz brak spójności między nimi powoduje, że prowadzenie w Polsce handlu w tej postaci jest bardzo skomplikowane. Tymczasem ustawodawstwo Unii Europejskiej już w czerwcu 2014 r. wymusi na nas kolejną zmianę przepisów dotyczących szeroko rozumianej sprzedaży konsumenckiej, a więc również sprzedaży przy użyciu technik e-commerce. Najpóźniej do 13 czerwca 2014 r. Polska musi wprowadzić do swojego porządku prawnego przepisy realizujące założenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/83/UE z 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów.
Mając na uwadze zaawansowanie prac legislacyjnych nad ustawą, istnieje ryzyko, że nowe przepisy zostaną opublikowane w Dzienniku Ustaw w ostatniej chwili. Tym samym przedsiębiorcy będą mieli niewiele czasu, aby dostosować sposób prowadzenia swojej działalności do nowych wymogów prawnych. Z uwagi na powyższe już teraz warto zapoznać się przynajmniej z założeniami projektu.
Przewiduje on, że nowa ustawa o prawach konsumenta zastąpi takie przepisy szczególne jak ustawa z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny oraz ustawa z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Oznacza to, że powołane ustawy znikną z polskiego porządku prawnego. Pamiętać jednak należy, że nowa ustawa o prawach konsumenta zgodnie z projektem ma mieć zastosowanie jedynie do umów zawartych od dnia jej wejścia w życie, zatem do umów zawartych wcześniej cały czas będzie stosowane „stare prawo”.
Założono, że nowa ustawa o prawach konsumenta ma kompleksowo regulować obowiązki informacyjne przedsiębiorcy zawierającego umowę z konsumentem, zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa, zasady i tryb wykonania przysługującego konsumentowi prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa oraz zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość dotyczącej usług finansowych. Zatem uregulowanie nowej ustawy o prawach konsumenta ma być bardzo obszerne. Z tego względu nie sposób omówić w tym miejscu wszystkich aspektów planowanej nowelizacji, tym bardziej że ostateczny kształt zmienianych uregulowań prawnych znany będzie dopiero po opublikowaniu treści nowej ustawy o prawach konsumenta w Dzienniku Ustaw. Poniżej zasygnalizowano jedynie najistotniejsze kwestie, ważne przede wszystkim dla handlu e-commerce.
Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.