RODO w e-commerce

Przemysław Zegarek   Szef Sprzedaży 38/2018 Tylko on-line
ECOM_02_59.jpg
  • Co właściciele e-sklepów powinni wiedzieć o RODO?
  • Jakie zapisy będzie trzeba wprowadzić do regulaminów i umów?
  • Jak zabrać się do wdrażania nowych przepisów w swoim e-sklepie?

Przez ostatnie 25 lat ochronę danych osobowych w UE regulowała Dyrektywa 95/46/WE. W Polsce implementacją tej Dyrektywy jest Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2016 r., poz. 922, dalej: ODO). Z dniem 25 maja 2018 r. wspomniana Dyrektywa oraz polska ustawa stracą moc prawną. Na terenie całej UE zacznie obowiązywać Rozporządzenie ogólne Ochrony Danych Osobowych z dnia 6 kwietnia 2016 roku (dalej: RODO).

Od 25 maja 2018 roku, jeśli będziemy chcieli np. przygotować klauzulę zgody na działania marketingowe, to normami regulującymi tę materię nie będą już polskie przepisy. Podobnie jak wszystkich innych obywateli UE będzie nas obowiązywać RODO. Zmiany są spore, warto zatem jak najszybciej rozpocząć przygotowania do ich wdrożenia.

Przyczyny uchwalenia RODO

Nowe przepisy mają na celu:

  • ujednolicenie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych w całej UE (jedno rozporządzenie ogólnounijne zamiast dziesiątek ustaw krajowych);
  • uregulowanie nowych procesów technologicznych, których nie regulują obecnie obowiązujące przepisy, np. biometryka czy profilowanie;
  • podniesienie roli i autorytetu krajowych regulatorów (w Polsce obecnie Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych), przez przyznanie im możliwości nakładania bardzo wysokich kar finansowych;
  • bardziej szczegółowe ujęcie kwestii przetwarzania danych obywateli UE przez organizacje spoza UE;
  • udoskonalenie przepisów w obszarach, które nie funkcjonują w satysfakcjonujący sposób.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

    Źródło: E-commerce & Digital Marketing 2/2017

Drukuj

Zobacz również

Polecamy

Archiwum