Telepraca

nr 9/2013

Rosnące tempo pracy, szybki przepływ informacji, mobilność – to wymagania, którym obecnie musi sprostać pracownik. Na znaczeniu traci liczba godzin spędzonych w biurze, liczą się natomiast efekty i wyniki wykonywanej pracy. Z tego względu coraz większą popularnością cieszy się zatrudnianie w formie telepracy. Telepracownik wykonuje swoje obowiązki zawodowe poza siedzibą firmy – najczęściej w domu – niemniej realizuje wszystkie zadania tak, jakby pracował w siedzibie firmy, mając do dyspozycji telefon i komputer z dostępem do Internetu.

Warunki i zasady wykonywania telepracy określają przepisy Kodeksu pracy. Zgodnie z nimi, telepraca polega na regularnym wykonywaniu pracy poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, i przekazywaniu pracodawcy wyników tej pracy za pośrednictwem tych środków (np. poczty elektronicznej). Zatem telepraca jest korzystna w dziedzinach, w których z uwagi na charakter pracy nie jest konieczne, aby zatrudniony wykonywał swoje obowiązki w zakładzie pracy (liczą się bowiem jedynie wyniki jego pracy). Istnieją dwie zasadnicze różnice pomiędzy typowym stosunkiem pracy a stosunkiem pracy z wykorzystaniem telepracy: miejsce wykonywania pracy – telepraca jest bowiem wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, oraz sposób rozliczania się pracownika z tej pracy – jej wyniki pracownik przekazuje pracodawcy drogą elektroniczną.

Jak wdrożyć telepracę w firmie?

Jeżeli w firmie działa organizacja związkowa, warunki telepracy trzeba ustalić w zawartym z nią porozumieniu. Jeżeli nie ma związków zawodowych, pracodawca ustala ogólne warunki wykonywania telepracy w regulaminie po konsultacji z przedstawicielami pracowników.

Wykonywanie pracy w warunkach telepracy można zlecić pracownikowi przy zawieraniu z nim umowy o pracę albo w trakcie trwania pierwotnego stosunku pracy poprzez zmianę jego treści.

Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Kontrola trzeżwości pracowników ‑ istotna zmiana pracy

Kontrola trzeżwości pracowników - istotna zmiana pracy
  • Jak wprowadzić w zakładzie pracy kontrolę trzeźwości pracowników zgodnie z nowelizacją Kodeksu pracy?
  • Z jaką częstotliwością można prowadzić taką kontrolę?
  • Jakiej dokumentacji wymaga prowadzenie kontroli trzeźwości pracowników?
Czytaj więcej

Open source w praktyce ‑ o czym należy pamiętać

Open source w praktyce - o czym należy pamiętać
  • Co powinniśmy wziąć pod uwagę, korzystając z wolnego oprogramowania?
  • Czy warto korzystać z licencji open source?
  • Jak zarządzać ryzykiem w przedsiębiorstwie?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.