Q&A

  • Jak zbudować zespół, który pomimo obiektywnych trudności będzie chciał współpracować?
  • Jak wprowadzić do organizacji kulturę otwartego, konstruktywnego dialogu?
Jak sobie radzić z dysfunkcjami zespołu sprzedaży?

Pytanie czytelnika:

Mam wrażenie, że atmosfera w moim zespole handlowym jest ostatnio nie najlepsza. Większość moich handlowców ma tendencję do gry solo i nie chce ze sobą otwarcie rozmawiać. Nie wyrażają swoich opinii, nie dzielą się też pomysłami, widać, że zwyczajnie nie mają do siebie zaufania. Konflikty w zespole przenoszą się do kuluarów i pokojów hotelowych, szczególnie podczas szkoleń i zebrań regionu. Cała ta sytuacja negatywnie wpływa na zaangażowanie handlowców. Jak uzdrowić tę sytuację?


Przebojowy handlowiec to marzenie każdego menedżera sprzedaży – ambitny, samodzielny, zorientowany na sukces, wychodzący z inicjatywą, niebojący się ryzyka i waleczny. Trudno się nie zgodzić, że te cechy pozwalają zdecydowanie łatwiej radzić sobie z wyzwaniami, z którymi boryka się dziś każdy, kto chce utrzymać się w sprzedaży. Nie jest łatwo, ponieważ plany są nieustannie aktualizowane, a każda firma ma chrapkę na większy kawałek tortu. Jeżeli rynek jest dojrzały i nasycony, to jedyne, co pozostaje, to odebrać udziały konkurencji. Stąd też coraz więcej menedżerów ceni handlowców o rysie myśliwego, a nie ogrodnika. To oczywiście niesie za sobą wyzwania związane z zarządzaniem i budowaniem zespołu.

Jak w takim razie zbudować dziś zespół, który pomimo obiektywnych problemów będzie chciał współpracować? Jak uniknąć błędów, mogących zniweczyć trud wkładany przez menedżera w jego budowę? Doskonałą wskazówkę w tym obszarze można znaleźć w koncepcji Patricka Lencioniego zaprezentowanej w książce Pięć dysfunkcji pracy zespołowej (rysunek 1).

W mojej ocenie jeszcze bardziej praktyczna okazała się książka Przeciwdziałanie 5 kluczowym dysfunkcjom pracy zespołowej, w której Lencioni omówił cały zestaw przydatnych ćwiczeń, mogących zapewnić powodzenie w budowaniu silnego i efektywnego zespołu. Jego koncepcja jest spójna z innymi uznanymi modelami, takimi jak chociażby model Drexlera–Sibbeta, stąd wydaje się być godna polecenia, a niewątpliwą jej zaletą jest prostota.

Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Jak sobie radzić z tremą przed wystąpieniem publicznym

Jak sobie radzić z tremą przed wystąpieniem publicznym
  • Jakie ćwiczenia pomogą zapanować nad tremą?
  • Co zrobić, gdy całe ciało alarmuje: „stresuję się tym wystąpieniem”?
  • W jaki sposób odpowiednia postawa i mimika mogą nam pomóc w walce z tremą?
Czytaj więcej

Atrybucja w sprzedaży i zarządzaniu

Atrybucja w sprzedaży i zarządzaniu
  • Czym jest atrybucja i jakie znaczenie ma w sprzedaży?
  • Na czym polegają błędy atrybucji?
  • Czym atrybucja wewnętrzna różni się od zewnętrznej i jakie konsekwencje mają oba te typy?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.