Q&A

  • Jakie są różnice pomiędzy konkursem a programem długoterminowym?
  • Jakie kluczowe decyzje podejmuje się w zakresie projektowania konkursów sprzedażowych i programów długoterminowych?
  • Jak mierzyć efektywność konkursów sprzedażowych?
Jak zaprojektować efektywny konkurs sprzedażowy?

Pytanie dyrektora sprzedaży:

Chciałbym dodać do funkcjonującego w mojej firmie systemu wynagradzania sprzedaży elementy, które urozmaicą handlowcom codzienne zadania, zwiększą ich zaangażowanie, a firmie pozwolą na osiąganie dodatkowych celów. Mam na myśli konkursy sprzedażowe. Czy mógłbym prosić o poradę, jak projektować takie przedsięwzięcia, żeby były skuteczne?

Konkursy sprzedażowe i programy długoterminowe to dodatkowe, poza istniejącym systemem wynagrodzenia, mechanizmy wspierające motywację handlowców.

Różnice między konkursem a programem długoterminowym

Konkursy sprzedażowe wspierają zwykle motywację przy osiąganiu nowych celów, których nie obejmuje system wynagradzania z jego narzędziami, czyli prowizją i premią. Programy długoterminowe z kolei często wspierają te same cele, co systemy wynagradzania, np. plan sprzedaży, ale mogą być uzupełnione dodatkowymi kryteriami. Konkursy sprzedażowe trwają krótko – tydzień, miesiąc, kwartał. Programy długoterminowe obejmują zwykle pół roku lub rok. Konkursy sprzedażowe powinny angażować możliwie jak najszersze grono handlowców, natomiast programy długoterminowe mają być elitarne i obejmować np. 25% najlepszych handlowców.

Jeśli chodzi o rolę w motywacji zespołu, to celem konkursu sprzedażowego jest uzyskanie krótkoterminowego efektu zafascynowania czymś nowym, nieprzewidywalnym oraz zaoferowanie możliwości wygranej dla tych handlowców, którzy lokują się w środku lub na dole tabeli wyników sprzedaży. Programy długoterminowe natomiast mają utrzymywać wysoką motywację przez długi okres, żeby na koniec oferować znaczącą nagrodę. Ich celem jest mobilizacja najlepszych członków zespołu do zwiększenia sprzedaży o dodatkowe kilka czy nawet kilkanaście procent.

Jeśli chodzi o rodzaj nagrody, to w przypadku konkursu sprzedażowego należy zadbać, żeby miała ona ciekawy i niestandardowy charakter. Najlepiej, żeby była niefinansowa. Nie musi mieć wielkiej wartości, ważny jest unikalny charakter – np. voucher do ekskluzywnej restauracji. W przypadku programów długoterminowych trzeba zadbać o wartościową nagrodę, wizja zdobycia której wyzwoli energię do wysiłku przez dłuższy czas. Przykładem może być wycieczka zagraniczna. W tym przypadku wręczenie nagrody powinno być połączone z możliwością wyrażenia uznania dla wysiłku handlowców, np. podczas uroczystej gali.

Kluczowe decyzje w zakresie projektowania konkursów sprzedażowych i programów długoterminowych

Krok 1.

Musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie cele ma wspierać konkurs/program długoterminowy (czy mają to być wyniki sprzedaży, cele operacyjne, czy motywowanie do dodatkowych aktywności), oraz zakreślić horyzont czasowy realizacji celu: czy będzie on krótko- czy średnioterminowy.

Krok 2.

Tu określamy, do jakich zachowań konkurs/program długoterminowy ma pobudzić handlowców: czy to ma być realizacja celów indywidualnych, współpraca w zespole czy pomiędzy zespołami.

Krok 3.

Na tym etapie określamy, kogo konkurs/program długoterminowy ma angażować: jak najszerszą grupę handlowców (na zasadzie im więcej uczestników, tym lepiej), wybraną grupę sprzedawców (np. najlepszych, przeciętnych, najsłabszych), czy może chcemy zmobilizować do wysiłku całe zespoły handlowe.

Krok 4.

Musimy podjąć decyzję, w jaki sposób będą wybierani zwycięzcy. Może to być handlowiec, który jako pierwszy osiągnie cel, lub każdy handlowiec, który zrealizuje ten cel. Możemy też uznać za zwycięzcę najlepszy zespół handlowy, który osiągnie cele.

Krok 5.

Teraz odpowiadamy sobie na pytanie, w jaki sposób będziemy mierzyć efekty pracy handlowców: czy będą to wyniki sprzedaży, czy wykorzystamy mierniki operacyjne, czy też weźmiemy pod uwagę dodatkowe aktywności, a może będzie to miks wymienionych mierników.

Krok 6.

Określamy, co będzie motywowało handlowców do udziału w konkursie: samo osiągnięcie celu, wzmocnienie swojej pozycji w grupie, pragnienie władzy czy po prostu dowartościowanie ego.

Krok 7.

Bardzo ważnym elementem projektowania konkursu sprzedażowego lub programu długoterminowego jest określenie nagród, które będą pasowały do określonych celów. Musimy dostosować wartość nagrody do wysiłku włożonego w jej zdobycie. Na tym etapie należy określić rodzaj nagrody – czy będzie to nagroda rzeczowa, czy rodzaj interesującego doświadczenia. Musimy też ustalić sposób i okoliczności wręczenia nagrody.

Pozostałe 52% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak sobie radzić z tremą przed wystąpieniem publicznym

Jak sobie radzić z tremą przed wystąpieniem publicznym
  • Jakie ćwiczenia pomogą zapanować nad tremą?
  • Co zrobić, gdy całe ciało alarmuje: „stresuję się tym wystąpieniem”?
  • W jaki sposób odpowiednia postawa i mimika mogą nam pomóc w walce z tremą?
Czytaj więcej

Atrybucja w sprzedaży i zarządzaniu

Atrybucja w sprzedaży i zarządzaniu
  • Czym jest atrybucja i jakie znaczenie ma w sprzedaży?
  • Na czym polegają błędy atrybucji?
  • Czym atrybucja wewnętrzna różni się od zewnętrznej i jakie konsekwencje mają oba te typy?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.