Q&A

  • Jak działa zadawanie pytań?
  • Jak nauczyć się zadawać właściwe pytania i dzięki temu stać się lepszym liderem?

Pytanie dyrektora sprzedaży:

Wiem, że ostatnio bardzo popularnym narzędziem rozwojowym jest coaching. Przyznam szczerze, że nie mam przekonania do tej formy, zwłaszcza jeśli coach miałby być osobą z spoza firmy, natomiast podoba mi się idea wykorzystania odpowiednio zadawanych pytań w zarządzaniu. Jak mogę je stosować jako menedżer, żeby poprawić efektywność swojego zespołu?

Jednym z zasobów wzmacniających działania lidera jest umiejętność myślenia strategicznego i systemowego. Myślenie strategiczne polega na dostrzeganiu i definiowaniu sytuacji trudnych, planowaniu strategii i znajdowaniu wielu rozwiązań dla zdefiniowanych problemów. Myślenie systemowe z kolei koncentruje się na dostrzeganiu powiązań przyczynowo-skutkowych, wyciąganiu wniosków z sukcesów i porażek z podjętych decyzji oraz… zadawaniu właściwych pytań.

Dlaczego pytać?

Podstawowym powodem, dla którego powinniśmy pytać, a nie pouczać czy nakazywać, jest rozwijanie zdolności przywódczych w myśl zasady: „Pytanie motywuje do zaangażowania, a ono przynosi efekty”. Pytania zmuszają do myślenia – ich zadawanie chroni przed biernym przyjmowaniem tego, co mówią inni, i przeciwdziała stagnacji, a także inspiruje do zastosowania naszych zdolności twórczych w celu rozwiązania problemu.

Lider wie, jakie pytania zadać, by stymulować rozmówcę i aby dialog był jakościowy, a tym samym – żeby wzmocnić efektywność pracy zespołu. Umiejętność komunikowania się stanowi esencję sukcesu.

Jak pytać?

Zanim sformułujemy pytanie, należy zapytać siebie, po co to robimy i co chcemy zyskać.

Lider, który jest bardziej zainteresowany postępem realizacji zadań niż wyjaśnianiem przyczyn niepowodzeń, wchodzi w przestrzeń pytań weryfikujących i pytań z perspektywy uczącego się.

Szukając odpowiedzi – co się dzieje? co myślę o danym problemie? – możemy podążać w stronę formułowania pytań skoncentrowanych na rozwiązaniach, mających na celu rozwój, postęp w kierunku przyszłości. Są to pytania z perspektywy uczącego się i brzmią one następująco:

  • Jakie są fakty?
  • Co w danej sytuacji działa?
  • Co czuje druga strona?
  • Czego druga strona potrzebuje?
  • Jaki jest ogólny obraz konkretnej sytuacji?
  • Co jest w tym użytecznego?
  • Czego mogę/możemy się nauczyć?
  • Jaki mam/mamy wybór?
  • Za co jestem odpowiedzialny?
  • Jaki będzie mój/nasz pierwszy krok?
  • Czy to jest możliwe?

Z kolei zadane w podobnej sytuacji pytania wyrokujące mogą stanowić regres społeczny, osłabić relacje czy zaostrzyć konflikty. Konstruując pytania wyrokujące, koncentrujemy się na winie, kontroli, na przykład:

  • Kto jest winien?
  • Co jest nie tak?
  • Jak oni mogli mi to zrobić?
  • Dlaczego to zrobili?
  • Jak mogę udowodnić, że mam rację?

Tony Stoltzfus zwraca uwagę na podejście transformacyjne, gdzie czasami najlepsze rozwiązanie polega na tym, że zamiast zmieniać okoliczności zewnętrzne – zmieniamy się sami (dostosowujemy nasze nastawienie, oczekiwania lub reakcje). Poniższe pytania ułatwiają zbadanie możliwości wewnętrznej transformacji, która ma wywołać wewnętrzną zmianę:

  • Co mógłbyś zmienić w sobie, by zmienić sytuację?
  • Stając w obliczu poważnych przeciwności, albo załamujemy się, albo obieramy kurs na przetrwanie, albo staje się to przełomowym wydarzeniem w naszym życiu. Jak musiałbyś zareagować, żaby ta sytuacja stała się dla ciebie momentem przełomowym?
  • Jakie obawy, wątpliwości lub inne wewnętrzne przeszkody powstrzymują cię przed podążaniem naprzód? Co musiałoby się zmienić, by te ograniczenia całkowicie zniknęły?
  • Gdybyś się zmobilizował i skorzystał z całego swojego potencjału, działał tak, jak zawsze chciałeś – to co byś zrobił?

Siła zadawania pytań jest znana od zarania dziejów. Przykładem może być najsłynniejszy grecki filozof – Sokrates, który był znany z zadawania przechodniom pytań zmuszających ich do refleksji. Dlatego też metoda dochodzenia do rozwiązań poprzez zadawanie pytań nazywana jest sokratejską.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Pracownik urażony przez szefa, czyli komunikacja po kwadracie

SS_45_88.jpg
  • Na czym polega kwadratowy model komunikacji?
  • Co oznacza określenie „słyszeć czworgiem uszu” i jaki ma to związek z relacjami szef – pracownik?
  • Czym jest kwadratowa klarowność?
Czytaj więcej

Zarządzanie pracownikami starszymi od siebie

SS_44_88.jpg
  • Jakie cechy lidera mogą być pomocne w zarządzaniu pracownikami starszymi od siebie?
  • Na czym polega przywództwo służebne i kiedy warto wdrożyć ten model?
  • Jakich zachowań unikać w zarządzaniu osobami 50+?
Czytaj więcej

Prezentacja sprzedażowa przed grupą wymagających klientów

SS_43_88.jpg
  • Jak mówić, żeby zaangażować słuchaczy podczas prezentacji?
  • Jak skonstruować dobrą, merytoryczną i przykuwającą uwagę prezentację?
  • Jak pokonać tremę przed wystąpieniem publicznym?
Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama