- Jakie cechy lidera mogą być pomocne w zarządzaniu pracownikami starszymi od siebie?
- Na czym polega przywództwo służebne i kiedy warto wdrożyć ten model?
- Jakich zachowań unikać w zarządzaniu osobami 50+?

Pytanie dyrektora sprzedaży: Jeden z moich nowych młodych kierowników od niedawna zawiaduje zespołem osób znacznie starszych od niego. W jaki sposób go wesprzeć, by mógł efektywnie zarządzać w tej sytuacji?
Sytuacja, w której młodsza osoba zarządza pracownikami starszymi od siebie, jest wyzwaniem, przed którym, z racji zmian demograficznych na rynku pracy, będziemy stawać coraz częściej. Problem jest na tyle istotny, że, abyśmy go dobrze zrozumieli, warto najpierw zwrócić uwagę na fakt różnic pokoleniowych, wynikających z uwarunkowań, w jakich przyszło wzrastać przedstawicielom różnych generacji. Jeżeli je dostrzeżemy, możemy zrozumieć wartości, którymi kierują się nasi współpracownicy, i wypracować z nimi konsensus. Osoby, które wychowywały się w odmiennych okolicznościach społecznych, kulturowych czy historycznych, mogą mieć inną wizję rozwiązywania problemów. W tym kontekście przyjrzyjmy się kategorii pracowników 50+. Przedstawiciele tej generacji:
- cenią sobie zaangażowanie w pracę i stabilność zachowań,
- są cierpliwi,
- uznają i szanują autorytety,
- są lojalni względem pracodawcy,
- preferują pracę indywidualną lub kooperację, a nie rywalizację,
- mają większą skłonność do akceptowania reguł narzucanych przez organizację,
- ważne jest dla nich dobro pracodawcy i to, co mogą dać od siebie,
- doceniają stabilizację i spokojną, niewymagającą nowych wyzwań pracę, której są raczej wierni; potrafią docenić to, co mają,
- dbają jednocześnie o jakość życia prywatnego i zawodowego,
- są samodzielni w podejmowaniu decyzji, raczej aktywni zawodowo i społecznie,
- potrzebują poczucia sensu podejmowanych działań, ale jednocześnie są nastawieni na współpracę,
- w organizacjach, w których pracują, są postrzegani jako zasadniczy w kwestii przestrzegania praw pracowniczych, to osoby mocno tradycyjne,
- często nie mają zaufania do nowych technologii i zamiast załatwiać sprawy e-mailowo, wybierają rozmowę telefoniczną lub kontakt osobisty,
- są autorytetem, choć czasem ich efektywność obniżają problemy komunikacyjne (brak znajomości lub niewystarczająca znajomość języków obcych) i niska sprawność w obsłudze komputera itd.
Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.
