Oglądając w telewizji najwyższy budynek świata – Wieżę Chalifa w Dubaju – zdajemy sobie sprawę, że ten drapacz chmur nie został stworzony po to, żeby trafić do Księgi Rekordów Guinnessa, lecz jest on symbolem rozwoju arabskiej części świata. I choć z pewnością w najbliższej przyszłości gdzieś na świecie powstanie jeszcze wyższa konstrukcja, to do tego czasu Dubaj, a wraz z nim region Bliskiego Wschodu, będzie miejscem przyciągającym uwagę wielu przedsiębiorców. W jaki sposób można wejść do tego świata i sprzedawać swoje produkty na tym wciąż prężnie rozwijającym się rynku? Korzystając z własnych doświadczeń, postaram się wskazać w tym artykule kilka możliwych opcji.

Rejon Bliskiego Wschodu to obszar obejmujący kraje leżące na styku trzech kontynentów: Europy, Afryki i Azji. Obecnie współtworzą go następujące kraje: Arabia Saudyjska, Bahrain, Cypr, Egipt, Irak, Iran, Izrael, Palestyna, Jemen, Jordania, Katar, Kuwejt, Liban, Oman, Syria, Turcja i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Jak podaje Wikipedia, we wszystkich tych krajach w roku 2012 żyło ok. 450 mln mieszkańców. Aby zatem zostać eksporterem produktów na Bliskim Wschodzie, trzeba zacząć od początku, czyli od poszukiwania klientów.

Jak znaleźć klienta na Bliskim Wschodzie

Poszukiwania zaczynają się, oczywiście, od Internetu. Podobnie jak wszędzie indziej, potencjalni bliskowschodni partnerzy mają swoje strony internetowe i nawet jeśli czasem pod względem wizualnym nie są one zbyt atrakcyjne, nie należy się tym zrażać. Interesują nas przede wszystkim dane kontaktowe. Jeśli chodzi o zawartość strony internetowej, wystarczy sprawdzić, czy prezentowany na niej asortyment jest zgodny z naszym profilem działalności. Dużym problemem są strony w języku arabskim. Wówczas trzeba szukać ikony brytyjskiej flagi, oznaczającej anglojęzyczną wersję strony. Jeśli strona ma taką właśnie wersję, można być prawie pewnym, że po drugiej stronie pracują osoby mówiące po angielsku i dzięki temu możliwa będzie skuteczna komunikacja. Jeśli strona jest tylko w wersji arabskiej (nie dotyczy Izraela), a mimo wszystko chcemy się skontaktować z tym potencjalnym klientem – też jest na to sposób. Trzeba poszukać na stronie – metodą prób i błędów (chyba że znamy arabski) – zakładki Kontakt, aby wyszukać numery telefonów i faksów. Przy odrobinie szczęścia zwykle można znaleźć e-mail w zrozumiałym zapisie. Najlepiej zatelefonować wówczas do takiej firmy, żeby przekonać się, czy można znaleźć w niej kogoś, kto mówi po angielsku. Jeśli bariera językowa okaże się zbyt duża, to, oczywiście, można skorzystać z usług tłumaczy, trzeba jednak pamiętać, że utrudni to komunikację.

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Zaufanie ‑ jedna z najważniejszych walut w sprzedaży

Zaufanie - jedna z najważniejszych walut w sprzedaży
  • Jak budować zaufanie klienta w sprzedaży detalicznej?
  • Jakie 4 elementy wpływają na zaufanie klienta w handlu?
  • W jaki sposób zazwyczaj tracimy zaufanie klienta?
Czytaj więcej

Klienci z różnych stron świata: Portugalia

Klienci z różnych stron świata: Portugalia
  • Jaka jest kultura biznesowa Portugalii?
  • Jakie są główne podobieństwa i różnice pomiędzy Polakami i Portugalczykami?
  • Dlaczego cierpliwość przyda się w kontaktach z Portugalczykami?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.