Konkurencja cenowa, mimo że najprostsza do zastosowania, jest jedną z najgorszych możliwych strategii mających na celu zwiększenie udziałów w rynku czy podniesienie zysków firmy. Może przyczynić się do okresowego pobudzenia sprzedaży, ale nie nadaje się na długookresową strategię działania, ponieważ nie chroni skutecznie przed konkurencją i w praktyce generuje więcej strat niż korzyści.

Budowanie przewagi konkurencyjnej w e-commerce

Budowanie potencjału konkurencyjnego firmy tylko w oparciu o politykę cenową jest strategią, która nie ma przyszłości. Po pierwsze znacząco ogranicza zysk, jaki może osiągnąć firma, po drugie nie jest to strategia trwała, gdyż na rynku zawsze znajdą się firmy, które będą oferowały swoje produkty taniej. Presja cenowa jest obecnie problemem, który dotyka wiele przedsiębiorstw i zmusza je do poszukiwania nowych rozwiązań w obszarze e-handlu.

Sektor e-commerce niemal od początku swojego istnienia rozwijał się w oparciu o paradygmat konkurencji cenowej, zakładającej, że oferowane e-klientom produkty powinny być o kilka procent tańsze od ich odpowiedników dostępnych na tradycyjnym rynku. Takie myślenie było częściowo usprawiedliwione – wynikało z możliwości ograniczenia części kosztów, które były nieuniknione w modelu sprzedaży poza siecią, a które w przypadku e-handlu po prostu nie istniały. Do kosztów tych należały m.in. utrzymanie stacjonarnego sklepu, zatrudnienie personelu, dostawa towarów do sklepów i marże narzucane przez pośredników. Hiperkonkurencja występująca w sieci, wynikająca z tego, że klienci mogą zamawiać towary u różnych dostawców niezależnie od ich lokalizacji, zmusza jednak do poszukiwania innych, bardziej trwałych źródeł przewagi konkurencyjnej.

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tak, ale...

Tak, ale...
  • Jak komunikować klientowi, że nie ma racji, a jednocześnie zatrzymać go przy sobie?
  • Dlaczego klienci nie ufają podpowiedziom sprzedawcy?
  • Jak nie urazić klienta używaną argumentacją?
Czytaj więcej

Klienci z różnych stron świata: Słowenia

Klienci z różnych stron świata: Słowenia
  • Czym charakteryzują się Słoweńcy jako partnerzy biznesowi?
  • W jakich obszarach są podobni, a w jakich odmienni?
  • Jakie zachowania ułatwią nam negocjacje ze Słoweńcami, a jakie utrudnią?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.