• Co to jest cykl życia klienta i jakie są jego etapy?
  • Jak analiza danych wpływa na sprzedaż?
  • Jak skutecznie zarządzać doświadczeniem klienta?
  • Jak przeprowadzić klienta przez jego cykl życia zakupowego?
Customer lifecycle, czyli cykl życia klienta w praktyce

Cykl życia klienta to powtarzalny proces rozpoczynający się w momencie, w którym klient dowiaduje się o firmie oraz jej ofercie, dokonuje zakupu, a następnie utrzymuje relacje z marką. Proces, przez który przechodzi odbiorca, i kanały komunikacji różnią się w zależności od tego, czy wybiera zakupy online, czy offline. Sprawna komunikacja oraz odpowiadanie na bieżące i szybko zmieniające się potrzeby konsumentów stanowią spore wyzwanie dla firm. W jaki sposób skutecznie podążać za cyklem życia klienta? Jak dostosować ofertę sprzedażową do poszczególnych etapów?

Customer lifecycle

Pełne zadowolenie z zakupów to ważny czynnik pozwalający przywiązać się do danej marki, chętniej dokonywać transakcji lub polecać jej produkty lub usługi. To dlatego tak istotne jest, aby firmy dokładnie badały potrzeby konsumentów, budowały świadomość silnej marki i zbierały pozytywne opinie. Dzięki temu są w stanie zdobyć zaufanie oraz lojalność klientów, co naturalnie łączy się z pojęciem cyklu życia klienta, czyli customer lifecycle. To schemat zakładający, że na różnych etapach zmieniają się oczekiwania, jak i wartości konsumenta. Kluczowym aspektem, który odróżnia cykl życia klienta od ścieżki zakupowej, jest nacisk na weryfikowanie jego potrzeb i maksymalizację satysfakcji. Wyróżnia się pięć etapów koncepcji customer lifecycle:

  • rozpoznawalność − oznaczającą budowanie świadomość marki poprzez docieranie do grupy docelowej i weryfikację jej potrzeb,
  • akwizycję – mówiącą o skupieniu się na wzbudzeniu zainteresowania odbiorcy oraz dopasowania do niego oferty,
  • zaangażowanie – czyli zachęcenie klienta do skorzystania z produktu, wzbudzenie u niego zainteresowania,
  • sprzedaż – czyli decyzję o zakupie i zaspokojenie potrzeb,
  • retencję – etap tworzenia relacji z klientem i budowania jego lojalności wobec firmy.

Kluczowym aspektem jest dążenie do tego, aby cykl się nie zamykał, tylko był powtarzalnym procesem, co pozwala na budowanie silnej oraz długofalowej relacji między konsumentem a marką. Pozytywne doświadczenia, które przeżywa klient na każdym z etapów, w tym satysfakcja z zakupów, są kluczem do zdobycia jego zaufania i wzbudzenia ponownego zainteresowania produktami lub usługą, a finalnie skorzystania z oferty.

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tak, ale...

Tak, ale...
  • Jak komunikować klientowi, że nie ma racji, a jednocześnie zatrzymać go przy sobie?
  • Dlaczego klienci nie ufają podpowiedziom sprzedawcy?
  • Jak nie urazić klienta używaną argumentacją?
Czytaj więcej

Klienci z różnych stron świata: Słowenia

Klienci z różnych stron świata: Słowenia
  • Czym charakteryzują się Słoweńcy jako partnerzy biznesowi?
  • W jakich obszarach są podobni, a w jakich odmienni?
  • Jakie zachowania ułatwią nam negocjacje ze Słoweńcami, a jakie utrudnią?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.