• Co to jest cykl życia klienta i jakie są jego etapy?
  • Jak analiza danych wpływa na sprzedaż?
  • Jak skutecznie zarządzać doświadczeniem klienta?
  • Jak przeprowadzić klienta przez jego cykl życia zakupowego?
Customer lifecycle, czyli cykl życia klienta w praktyce

Cykl życia klienta to powtarzalny proces rozpoczynający się w momencie, w którym klient dowiaduje się o firmie oraz jej ofercie, dokonuje zakupu, a następnie utrzymuje relacje z marką. Proces, przez który przechodzi odbiorca, i kanały komunikacji różnią się w zależności od tego, czy wybiera zakupy online, czy offline. Sprawna komunikacja oraz odpowiadanie na bieżące i szybko zmieniające się potrzeby konsumentów stanowią spore wyzwanie dla firm. W jaki sposób skutecznie podążać za cyklem życia klienta? Jak dostosować ofertę sprzedażową do poszczególnych etapów?

Customer lifecycle

Pełne zadowolenie z zakupów to ważny czynnik pozwalający przywiązać się do danej marki, chętniej dokonywać transakcji lub polecać jej produkty lub usługi. To dlatego tak istotne jest, aby firmy dokładnie badały potrzeby konsumentów, budowały świadomość silnej marki i zbierały pozytywne opinie. Dzięki temu są w stanie zdobyć zaufanie oraz lojalność klientów, co naturalnie łączy się z pojęciem cyklu życia klienta, czyli customer lifecycle. To schemat zakładający, że na różnych etapach zmieniają się oczekiwania, jak i wartości konsumenta. Kluczowym aspektem, który odróżnia cykl życia klienta od ścieżki zakupowej, jest nacisk na weryfikowanie jego potrzeb i maksymalizację satysfakcji. Wyróżnia się pięć etapów koncepcji customer lifecycle:

  • rozpoznawalność − oznaczającą budowanie świadomość marki poprzez docieranie do grupy docelowej i weryfikację jej potrzeb,
  • akwizycję – mówiącą o skupieniu się na wzbudzeniu zainteresowania odbiorcy oraz dopasowania do niego oferty,
  • zaangażowanie – czyli zachęcenie klienta do skorzystania z produktu, wzbudzenie u niego zainteresowania,
  • sprzedaż – czyli decyzję o zakupie i zaspokojenie potrzeb,
  • retencję – etap tworzenia relacji z klientem i budowania jego lojalności wobec firmy.

Kluczowym aspektem jest dążenie do tego, aby cykl się nie zamykał, tylko był powtarzalnym procesem, co pozwala na budowanie silnej oraz długofalowej relacji między konsumentem a marką. Pozytywne doświadczenia, które przeżywa klient na każdym z etapów, w tym satysfakcja z zakupów, są kluczem do zdobycia jego zaufania i wzbudzenia ponownego zainteresowania produktami lub usługą, a finalnie skorzystania z oferty.

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

E‑mail marketing vs pandemia ‑ kto wygrał to starcie? XVII raport z Badania wykorzystania poczty elektronicznej

E-mail marketing vs pandemia - kto wygrał to starcie? XVII raport z Badania wykorzystania poczty elektronicznej
  • Jakie wnioski płyną z XVII raportu z Badania wykorzystania poczty elektronicznej, przeprowadzonego przez SARE?
  • Jak obostrzenia związane z pandemią wpłynęły na e-mail marketing?
  • Czy e-mail jest nadal najchętniej wykorzystywanym kanałem komunikacji?
Czytaj więcej
Tylko on-line nr 56/2021

Jak dotrzeć do prawdziwej potrzeby klienta?

Jak dotrzeć do prawdziwej potrzeby klienta?

Potrzeby klientów to punkt wyjścia dla wszystkich działań konsumenta na rynku związanych z dokonywaniem zakupów. Krótko mówiąc, to początek ścieżki zakupowej i katalizator podejmowania decyzji. Są dwa główne powody, dla których handlowiec powinien umieć dobrze je zdiagnozować. Pierwszy jest związany z szansą na pozytywne zamknięcie sprzedaży, drugi zaś to ochrona własnego czasu, ponieważ nie każdy lead sprzedażowy może finalnie zostać klientem. Bez dokonania trafnej oceny szansy na transakcję można łatwo przepalić swój czas, za którym kryją się konkretne koszty. Słuchanie i diagnozowanie potrzeb klienta to dwie kluczowe, ale zarazem najtrudniejsze umiejętności w pracy handlowca.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama