- Jaka jest różnica pomiędzy reputacją i wizerunkiem?
- Jak w gąszczu informacji, np. w Internecie, znaleźć te kluczowe dla wizerunku naszej marki?

Jest sobota, późne popołudnie. Niespodziewanie dyskusja pod postem na profilu facebookowym twojej marki nabiera niekontrolowanego rozpędu. Reklamacja umieszczona w komentarzu pozostaje długie godziny bez odpowiedzi, co jedynie rozjusza sfrustrowanego już klienta. Do narzekań dołączają kolejne osoby i po kilku godzinach sytuacja wydaje się trudna do opanowania, a temat trafia na Wykop.pl. Niestety, ten fikcyjny scenariusz może się w rzeczywistości przydarzyć w każdej firmie. Powszechność social mediów i możliwość swobodnej komunikacji odbiorców z marką ułatwiają eskalację sytuacji kryzysowych w sieci. Brak kontroli nad komunikacją marki w mediach społecznościowych oraz na forach internetowych czy nieadekwatna komunikacja w procesie sprzedaży albo sytuacjach kryzysowych mogą być dużym zagrożeniem wizerunkowym dla firmy. W jaki sposób skutecznie monitorować i zarządzać reputacją oraz wizerunkiem twojej marki?
Reputacja marki to trudny do zmierzenia, ale bardzo cenny, składnik wartości rynkowej przedsiębiorstwa. W dużym uproszczeniu składa się na nią ogół opinii, osądów wyrażonych na temat marki przez różnych jej odbiorców – klientów, partnerów handlowych, pracowników, otoczenie lokalne czy inwestorów. Reputację marki buduje się latami. To proces, w który zaangażowany jest cały zespół firmy, a jednym z jego najważniejszych ogniw na styku z otoczeniem są członkowie zespołu handlowego. Z kolei wizerunek marki, często tożsamy z wizerunkiem firmy (np. w przypadku firm Adidas, Nike czy Uber), to wyobrażenie jakie istnieje o firmie w otoczeniu. Na wizerunek wpływają wszystkie sygnały, które emituje ona do otoczenia, takie jak logotyp, nazwa marki, identyfikacja wizualna, sposób i kanały komunikacji, kultura organizacyjna, a także model komunikacji związanej ze sprzedażą. Duży wpływ na wizerunek marki mają właśnie wszystkie aspekty związane z komunikacją bezpośrednią w sprzedaży. Kluczem do świadomej budowy i ochrony reputacji marki jest zbudowanie spójnego planu komunikacji oraz określenie sposobu, w jaki będziemy śledzić wzmianki o marce i reagować na nie.
Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.
