• W jaki sposób śledzić, jak kształtuje się wizerunek naszej firmy?
  • Jak sprawdzić, czy jest on zgodny z tym, jakie założenia PR-owe przyjęliśmy?
  • Czym jest SERM?
Jak skutecznie monitorować reputację i wizerunek twojej firmy?

Na początek dwie wiadomości: dobra i zła. Pierwsza jest taka, że monitorowanie reputacji marki to nie jest PR-owy rocket science. Nie istnieje jednak jeden przepis, które pozwoli nam ustrzec się przed kryzysami. Jak zatem monitorować reputację swojej firmy? I jak nie popełnić błędu Siemensa, BP czy Volkswagena? Oto 3 sposoby, które pomogą ci trzymać rękę na brandingowym pulsie.

Badania1 dowodzą jasno: 91% internautów regularnie lub okazjonalnie czyta opinie i recenzje w Internecie. Aż 84% ufa im w takim samym stopniu, jak osobistym rekomendacjom przyjaciół. Dodatkowo klienci nie ufają firmom, które mają opinie poniżej 4 gwiazdek w wyszukiwarkach typu Google, Yahoo, Yelp. Najczęściej stosowanym przez nich filtrem jest wyświetlanie tylko tych profili, które mają co najmniej 4-gwiazdkowe oceny2. Oczywiście, „budowanie wizerunku firmy”, „inwestycja w brand” to wciąż są korporacyjne frazesy, których nadużywają zarówno marketerzy, jak i handlowcy. Często, gdy kampanie marketingowe przynoszą słabe efekty, np. sprzedażowe, tłumaczy się ich zasadność „inwestowaniem w rozpoznawalność/wizerunek/poprawę reputacji czy budowanie świadomości”. To duży błąd, żeby nie powiedzieć: nadużycie.

Natomiast faktem jest, że reputacja firmy to nie jest sposób, w jaki zarządowi wydaje się, że ludzie postrzegają naszą firmę, ale to, jak jej środowisko (tzw. otoczenie rynkowe) je odbiera. Chris Anderson, CEO organizacji TED podsumował to w ten sposób; „Twoja marka nie jest taka, jak ty ją mówisz – jest taka, jak twierdzi Google”. To wszystko sprawia, że monitoring reputacji naszej firmy nie jest wymysłem ludzi od public relations, ale realną potrzebą biznesową, która wprost przekłada się na firmowe przychody. Wizerunek i reputacja firmy same w sobie są jej kapitałem, którego wyceny można dokonać. Na przykład najbardziej wartościową marką na świecie jest obecnie Apple (marka wyceniana na 408 mld dolarów)3. Drugi w kolejności jest Amazon (249 mld dolarów), a trzeci Google (210 mld). Oczywiście, nie każda firma jest gigantem technologicznym, jednak każda buduje swój wizerunek i reputację, które stanowią filary jej istnienia na rynku (oraz sprzedaży). Zapytajmy zatem:

  • jak zarządzać reputacją marki?
  • jak sprawdzić, jak pozycjonuje się nasza marka względem konkurencji?

Wizerunek a reputacja

Na początku dodajmy jedno rozróżnienie. Wizerunek firmy to nie to samo, co tożsamość firmy i jej reputacja. O ile tożsamość kształtujemy wewnątrz naszej organizacji (czyli my sami ją tworzymy), o tyle już jej reputacja jest budowana na zewnątrz. Stanowi ona coś na kształt ogólnego obrazu firmy w społeczeństwie (rynku) i jest efektem dotychczasowych działań firmy. Natomiast wizerunek marki jest mieszaną formą – tworzy się bowiem i na zewnątrz i wewnątrz organizacji, i jest tak naprawdę pewnym obrazem firmy, który istnieje w głowach (i sercach) naszych klientów (czy szerzej: interesariuszy). Po tym wstępie możemy przejść do tego, co ludzie sprzedaży lubią najbardziej, czyli działania na przykładach.

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 64/2022

Dlaczego ludzie cię nie polecają?

Dlaczego ludzie cię nie polecają?

Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest tak prosta, jakby się wydawało. Przede wszystkim dlatego, że jest to zbyt ogólne pytanie. Wiemy tylko, że jesteś ty, oczekujesz poleceń, a inni ludzie nie dają ci ich wystarczająco dużo lub nawet wcale. Dlaczego o tym piszę? Bo w zależności od kontekstu zadania tego pytania, otrzymasz inne odpowiedzi. W tym artykule zmierzę się z odpowiedzią na to pytanie w kilku najczęściej spotykanych kontekstach.

Czytaj więcej

Zasady wywierania wpływu na ludzi ‑ co innego znać, a co innego stosować!

Zasady wywierania wpływu na ludzi - co innego znać, a co innego stosować!
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.