• Jakimi cechami charakteryzują się Austriacy jako kontrahenci?
  • Jak wygląda porównanie kultury polskiej do austriackiej i co to dla nas oznacza?
Klienci z róznych stron świata: Austria

Austria jest ciekawym potencjalnym rynkiem dla polskich przedsiębiorców. Leży niedaleko Polski, ma chłonny rynek i charakteryzuje ją wysoka jakość życia oraz dobrze wykwalifikowana siła robocza. Ma także dobrze rozwinięty sektor usług oraz przemysłowy, i również dobrze prosperujący rynek rolny. Językiem urzędowym jest język niemiecki. Wielu z nas może porównywać kulturę austriacką do niemieckiej. Owszem, istnieje między nimi kilka podobieństw, ale mimo to nie należy lekceważyć unikalności Austrii i lepiej zapoznać się z podstawowymi informacjami o tym kraju i jego kulturze biznesowej w celu osiągnięcia wyznaczonych celów bez większej frustracji i zbędnych błędów.

Pani Agnieszka pracuje dla dużej międzynarodowej firmy z branży nowych technologii. Właśnie nawiązała kontakt z potencjalnym klientem w Austrii. Oto jej wrażenia po powrocie z pierwszej podróży służbowej.

Wróciłam z tej podróży z bardzo mieszanymi uczuciami. Nie tak wyobrażałam sobie Austriaków. To właściwie była moja pierwsza próba nawiązania współpracy z nimi. Wcześniej też nie miałam żadnej styczności z tą kulturą. Myślałam, że jako przedstawiciele Europy Zachodniej Austriacy są bardzo nieformalni i wyluzowani. A mimo to na spotkaniu czułam, że istnieje między nami dystans nie do przeskoczenia. Chciałam go przełamać krótką kurtuazyjną pogawędką, ale jakoś nie spotkało się to z większą przychylnością. Oczywiście wszystko było bardzo punktualne, dobrze zorganizowane i rygorystyczne, ale tak też myślałam, że takie będzie. W końcu wpływ kultury niemieckiej robi swoje. Mimo że byłam przygotowana, żeby przeprowadzać rozmowy po niemiecku, zaskoczyło mnie to, że oni wcale tego nie oczekiwali, byli gotowi na to, że będziemy komunikować się w języku angielskim.

Jacy zatem są Austriacy? Czego możemy się po nich spodziewać?

Austria jest kulturą bardzo formalną. Angielski jest bardzo powszechny, ale próby komunikowania się w języku niemieckim, wbrew doświadczeniom cytowanej pani Agnieszki, również mogą spodobać się Austriakom. Jeśli używasz języka niemieckiego w komunikacji ze swoim austriackim kontrahentem, używaj formalnego sie, zanim zaproponuje się użycie du. Odpowiednie tytułowanie się ma duże znaczenie. Austriacy odnoszą się do siebie na ogół na pan i pani (Herr/Frau). Zwracanie się na ty jest zarezerwowane dla rodziny i znajomych. Nie proponuj zatem przechodzenia na ty zbyt szybko, a najlepiej poczekaj, aż twój austriacki kontrahent sam wyjdzie z taką propozycją, jeśli będzie ona miała w ogóle miejsce. Austriacy lubią używać pełnych tytułów, pan/pani, nazwisko i jeśli mają inny formalny profesjonalny tytuł, warto go użyć.

Kulturę Austrii można także określić jako tradycyjną. Struktury biznesowe są raczej wertykalne i przestrzegana jest ustalona hierarchia. Jak na pewno niejeden z nas się domyśla, punktualność, terminowość, rygorystyczne podejście do czasu, restrykcyjne przestrzeganie agendy są także bardzo ważne. Podczas spotkania przechodzi się od punktu do punktu i nie zostawia to zbyt wiele miejsca na dzielenie się własnymi opiniami. Wysoka hierarchiczność oznacza także w przypadku Austrii zostawienie decyzyjności wyższemu szczeblowi zarządzających. Członkowie zespołu nie zawsze angażowani są w proces podejmowania decyzji.

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Trudne negocjacje ‑ jak wyjść z nich obronną ręką

Trudne negocjacje - jak wyjść z nich obronną ręką
  • Czym jest BATNA i dlaczego warto ją mieć?
  • Jak reagować, gdy nasz partner negocjacyjny staje się agresywny?
  • W jakie pułapki wpadamy na własne życzenie?
Czytaj więcej

Jak budować zaufanie klienta jako handlowiec?

Jak budować zaufanie klienta jako handlowiec?
  • Czym jest zaufanie w biznesie?
  • Dlaczego sprzedawca powinien ufać samemu sobie?
  • Jak powinien postępować handlowiec, aby zwiększać własną wiarygodność?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.