• Czym charakteryzują się Słoweńcy jako partnerzy biznesowi?
  • W jakich obszarach są podobni, a w jakich odmienni?
  • Jakie zachowania ułatwią nam negocjacje ze Słoweńcami, a jakie utrudnią?
Klienci z różnych stron świata: Słowenia

Niewielu z nas zapytanych o Słowenię jest w stanie od razu odpowiedzieć na pytanie, z czym nam się kojarzy. Zatem z czego słynie? Wielu z nas, Polaków, po prostu przejeżdżało przez Słowenię w drodze do Włoch czy Chorwacji i po drodze odwiedziło ten kraj. A jest zdecydowanie co zwiedzać: ciekawe jaskinie, jeziora Bled i Bohinj, wąwóz Vintgar, wodospad Savica, czy stolica Lublana to najbardziej popularne, i to tylko niektóre!, atrakcje tego niewielkiego kraju.

Słowenia, jako pierwsze z państw byłej Jugosławii, zadeklarowała niepodległość. W roku 2004 przystąpiła do Unii Europejskiej, przez co straciła większość swoich rynków zbytu w regionie byłej Jugosławii, musiała zatem przeorientować swoją politykę handlową. W 2007 roku jako pierwszy kraj postkomunistyczny przyjęła euro. W tym czasie Słowenia cieszyła się silnym wzrostem gospodarczym opartym na dużym eksporcie i licznych inwestycjach, głównie w infrastrukturę. Wzrost ten skończył się pod koniec 2008 roku wraz z przyjściem kryzysu gospodarczego. Dopiero po około siedmiu latach udało się Słowenii zmienić ten trend. COVID-19, wiadomo, znów wpłynął na gospodarkę Słowenii. I jak wiele innych państw europejskich Słowenia teraz pracuje nad poprawą sytuacji. W ostatnich latach wymiana handlowa Słowenii rosła. Głównymi partnerami zagranicznymi są Szwajcaria, Niemcy, Włochy, Chorwacja, Austria i Francja. To wcale nie oznacza, że firmom polskim nie uda się nawiązać współpracy ze słoweńskimi. Warto przemyśleć, co może wpłynąć na powodzenie naszych starań. Jak wiadomo, oprócz pytań merytorycznych dotyczących naszej firmy, oferty i rozwiązań, należy zastanowić się, z kim nam przyjdzie rozmawiać, czego się spodziewać po naszym potencjalnym kontrahencie i jak dostosować nasze zachowanie, tak żeby uniknąć nieporozumień, niedomówień i możliwych konfliktów wynikających z odmiennych kultur.

Słoweńcy, podobnie jak Niemcy czy Czesi, przykładają dużą wagę do poziomu edukacji. Dzięki niej zyskuje się wyższy status oraz uznanie. Edukacja to inwestycja w przyszłość.

Słoweńcy słyną także z punktualności. Jest ona porównywalna z niemiecką, zwłaszcza w biznesie. Poza nim niewielka elastyczność jest tolerowana. Słoweńcy mają dość dużą sferę osobistą, dopiero odległość około metra dwudziestu centymetrów jest dla nich komfortowa. Powściągliwy język ciała jest zatem mile widziany. Także komunikacja werbalna jest stonowana.

Słoweńcy nie są rozgadanym narodem. Trzymają się faktów, są bardzo taktyczni i opanowani. Niektórym mogą się oni wydać flegmatyczni i chłodni. Nie spieszą się z zakończeniem dyskusji czy wyciągnięciem szybkich konkluzji. Są za to dobrymi słuchaczami, rzadko przerywają. Podobnie jak Niemcy, lubią konkrety, fakty, rzeczowe prezentacje. Nie tolerują za to owijania w bawełnę, niejasnych i zagmatwanych wypowiedzi, zbyt emocjonalnego podejścia do interesów. Słoweńcy także są powściągliwi w dzieleniu się feedbackiem. Są oni bardzo profesjonalni i świetnie zorganizowani w przygotowywaniu i przeprowadzaniu spotkań. Punktualność, przestrzeganie planu spotkania są ważne. Słowenia to mały kraj, niewielka liczba mieszkańców i stosunkowo niewielki rynek daje wrażenie, że wszyscy się dobrze znają. I owszem – networking, nawiązywanie kontaktów i utrzymywanie dobrych relacji są ważne. Słoweńcy są także bardzo kurtuazyjni, okażą zainteresowanie rozmówcą, mimo że nie są mistrzami ani też miłośnikami tak zwanego small talk. W negocjacjach są także konkretni, racjonalni, trzymają się faktów. Trzymają się procedur. Czują się niepewnie, kiedy nie mogą przewidzieć sytuacji. Lubią trzymać kontrolę i mieć wpływ na przebieg wydarzeń. Wszelkie parametry dotyczące ceny, jakości czy ilości powinny pozostać we wcześniej ustalonych ramach.

Richard Lewis, autor zajmujący się aspektami międzykulturowymi, wymienia następujące przymioty, które charakteryzują Słoweńców: oszczędni, pracowici, uprzejmi, gościnni, nacjonalistyczni, kochający przyrodę, punktualni, prawdomówni, bezpośredni, szczerzy, dumni ze swoich osiągnięć, lubiący muzykę, katolicy. Według modelu kulturowego Richarda Lewisa Słowenia jest kulturą aktywną liniowo i jest zorientowana na dane

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tak, ale...

Tak, ale...
  • Jak komunikować klientowi, że nie ma racji, a jednocześnie zatrzymać go przy sobie?
  • Dlaczego klienci nie ufają podpowiedziom sprzedawcy?
  • Jak nie urazić klienta używaną argumentacją?
Czytaj więcej

Zaufanie ‑ jedna z najważniejszych walut w sprzedaży

Zaufanie - jedna z najważniejszych walut w sprzedaży
  • Jak budować zaufanie klienta w sprzedaży detalicznej?
  • Jakie 4 elementy wpływają na zaufanie klienta w handlu?
  • W jaki sposób zazwyczaj tracimy zaufanie klienta?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.