Klient nasz pan czy przyjaciel?

Tylko on-line nr 40/2018
  • Czy powszechne podejście „Klient nasz pan” jest słuszne?
  • Czy firma może sobie pozwolić na rezygnację z roszczeniowego klienta?
  • Jak budować zdrowe relacje z klientem?

Gdyby ogłosić plebiscyt na najbardziej popularne hasło opisujące relacje handlowiec-klient, to zdecydowanie w czołówce – a może nawet na pierwszym miejscu – uplasowałby się slogan: „Klient nasz pan”. Czy jednak powszechność takiego postawienia sprawy jest jednocześnie dowodem na słuszność tego powiedzenia? A może lepiej, żeby klient nie był „panem” lecz po prostu kimś, kto jest naszym przyjacielem? Która z tych dwóch opcji ma więcej zalet?

Nieograniczona władza nie jest dobra

Patrząc na to z punktu widzenia klienta można by powiedzieć, że to bardzo miłe mieć nieograniczoną władzę nad handlowcem, który nas obsługuje. My rzucamy tylko jedno słowo, a handlowiec już w podskokach realizuje każde nasze żądanie. A jeżeli nie, to kanały social mediowe klienta tylko czekają na okazję, żeby opublikować i udostępnić go całemu światu wpis, jak to firma zbyt mało się stara.

Tak zapewne myślała pewna klientka linii amerykańskich lotniczych Southwest Airlines. Była ona stałą pasażerką, korzystającą z tych linii lotniczych a mimo to bez przerwy narzekała na jakość usług i pisała dziesiątki skarg do kierownictwa firmy. Kiedyś jeden z jej listów dostał się w ręce założyciela przedsiębiorstwa, który postanowił osobiście odpowiedzieć wiecznie narzekającej klientce. Jego odpowiedź zawierała się w zdaniu „Droga Pani, będzie nam Pani brakowało.” Po prostu, zwolnił klienta.

Tych klientów nie obsługujemy

W znanym, polskim filmie „Co mi zrobisz jak mnie złapiesz” jest słynna scena, w której kierownik sklepu wzywa krzepkiego „pana Sławka”, który robi zdjęcia niesfornym klientom i umieszcza je na specjalnej tablicy, która informuje, którzy klienci nie będą w tym sklepie obsługiwani. Ten film to oczywiście obraz w krzywym zwierciadle, ale mało kto wie, że różne instytucje, np. firmy rekrutujące pracowników, a także hotele, rzeczywiście tworzą „czarne listy klientów”, którzy nie są przez nich obsługiwani.

Klient, któremu wydaje się, że jest „panem” w stosunku do firmy, może zostać potraktowany w taki właśnie sposób. Firma zdaje sobie bowiem sprawę, że np. celowe i złośliwe obrażanie lub dręczenie pracowników, działa na nich bardzo demotywująco i skutkuje niższą jakością obsługi kolejnych klientów, nawet jeśli ci nie są „trudni”. Jak pokazują statystyki, klienci wiecznie niezadowoleni, stanowią niewielki odsetek wszystkich klientów dowolnej firmy i w skrajnej sytuacji firma może po prostu odmówić dalszej z nimi współpracy – właśnie po to, żeby cała reszta ludzi, których firma obsługuje, mogła normalnie korzystać z usług czy produktów.

Zbyt dobra obsługa klienta dużo kosztuje

No dobrze, a co zrobić, jeśli nie myślimy o aż tak skrajnych przypadkach relacji firma-klient, tylko o czymś, co nam wydaje się po prostu obsługą klienta na najwyższym poziomie? Klientowi zepsuł się drogi telewizor? Bez pytania wymieniamy go na nowy. Klient nie ma jak dojechać z zakupami do domu? Zamawiamy mu taksówkę i płacimy za jego kurs. Klient kupił u nas jeden długopis? Na Święta wysyłamy my butelkę szampana. I tak dalej. Klient dopieszczony, powróci do nas i być może kiedyś dokona kolejnego zakupu. Traktujmy go jak „pana” a odpłaci nam zostawiając u nas swoje pieniądze. Czy takie podejście jest słuszne?

Oczywiście, traktowanie klienta „po pańsku” na pewno będzie dla niego miłe, podbuduje jego ego i być może również zbuduje lepszy wizerunek firmy. Trzeba jednak pamiętać o dwóch rzeczach. Po pierwsze, tego rodzaju obsługa klienta jest bardzo droga i jeśli wpływy ze sprzedaży produktów nie zwrócą wydatków poniesionych na luksusową obsługę klienta, to żadna firma daleko na czymś takim nie zajedzie. Po drugie natomiast, znaczna liczba klientów wcale nie wykazuje się zbytnią lojalnością w stosunku do firmy. Jeśli konkurencja zaoferuje ten sam produkt taniej, to klient myśląc w kategoriach: „jestem panem i wszystko mi wolno”, pobiegnie z uśmiechem na ustach do konkurencji, nie przejmując się zbytnio, że to my kupiliśmy mu szampana na Święta.

Jak budować zdrowe relacje z klientem?

Jak w większości spraw na świecie, najważniejsze jest zachowanie równowagi. Traktowanie klienta jak „pana” z jednej strony może takiego klienta zamienić w zadufanego w sobie pogromcę naszych handlowców, z drugiej strony - osoby zmuszone do współpracy z kimś takim będą tracić swoją wartość jako dobrzy pracownicy. Nikt bowiem nie chce być czyimś podnóżkiem.

Najlepszym rozwiązaniem, będzie zdobycie sympatii klienta jako równorzędny partner w interesach. My mamy do zaoferowania produkt o wartości 1000 zł, a klient uważa, że ten 1000 zł w jego kieszeni jest wart mniej, niż to co my oferujemy – i decyduje się kupić właśnie u nas. Jeśli sprawimy, że klient stanie się przyjacielem naszej firmy, zdobędziemy jego szacunek, a jednocześnie nie zostanie przekroczona żadna granica zdrowych zasad współpracy.

Klient nie oczekuje, że będziemy perfekcyjni

Każdy klient, który współpracuje z dowolną firmą, zdaje sobie sprawę, że prędzej czy później dojdzie do jakiegoś zgrzytu. Coś nie dojdzie na czas, coś nie będzie działać, coś okaże się być w innym kolorze niż zamawiał klient. Klient drży nie o to, czy to się stanie – bo wie, że tak. Klient drży o to, jak my, jako firma, zachowamy się w tej sytuacji. Szybko mu pomożemy czy rozpatrzymy jego wniosek w ciągu dwóch tygodni? Oto pierwsza i jedna z ważniejszych metod zdobywania przyjaciół wśród klientów. Drugą zasadą, jaką powinniśmy się kierować w kontekście ewentualnych zgrzytów na linii firma-klient jest to, że klient nie może płacić za nasze błędy. Kiedy stanie się coś nieoczekiwanego, a wina leży po naszej stronie, musimy to naprawić na nasz koszt. Takie zachowania dużo lepiej budują nasze wzajemne relacje z klientami niż świąteczny szampan. A propos szampana.

Pozostałe 46% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Zaufanie ‑ jedna z najważniejszych walut w sprzedaży

Zaufanie - jedna z najważniejszych walut w sprzedaży
  • Jak budować zaufanie klienta w sprzedaży detalicznej?
  • Jakie 4 elementy wpływają na zaufanie klienta w handlu?
  • W jaki sposób zazwyczaj tracimy zaufanie klienta?
Czytaj więcej

Klienci z różnych stron świata: Portugalia

Klienci z różnych stron świata: Portugalia
  • Jaka jest kultura biznesowa Portugalii?
  • Jakie są główne podobieństwa i różnice pomiędzy Polakami i Portugalczykami?
  • Dlaczego cierpliwość przyda się w kontaktach z Portugalczykami?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.