Utrzymanie klienta nie tylko wymaga mniejszego nakładu sił, ale także jest mniej kosztowne niż jego pozyskanie, dlatego warto zwiększyć nacisk na komunikację z obecnym klientem.

Często po dokonaniu zakupu klient pozostawiany jest sam sobie. Firma nie interesuje się tym, w jaki sposób korzysta on z zakupionego produktu ani czy jest zadowolony z przeprowadzonej transakcji. Dlaczego tak się dzieje? Niejednokrotnie wynika to z obawy przed koniecznością wymiany komunikatów, a w rezultacie także przyjmowania krytyki i niewygodnych pytań. A gdyby spojrzeć na to z innej perspektywy?

Aby czerpać korzyści z posprzedażowego kontaktu z klientem, warto przyjąć założenie, że stanowi on cenne źródło informacji po dokonaniu zakupu i w trakcie użytkowania produktu. Ewentualne pytania, wątpliwości czy uwagi pozwalają na wprowadzenie zmian i ustandaryzowanie procesów w celu zaspokojenia oczekiwań przyszłych klientów. Każdy kontakt klienta z firmą należy rozpatrywać zatem w perspektywie możliwych korzyści.

Posprzedażową komunikację z klientem można ukierunkować dwojako: na podjęcie przez niego konkretnych decyzji co do kolejnych zakupów bądź na utrzymanie kontaktu i budowanie pozytywnych relacji. Kluczowe jest jednak utrzymanie równowagi pomiędzy obiema sferami.

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tak, ale...

Tak, ale...
  • Jak komunikować klientowi, że nie ma racji, a jednocześnie zatrzymać go przy sobie?
  • Dlaczego klienci nie ufają podpowiedziom sprzedawcy?
  • Jak nie urazić klienta używaną argumentacją?
Czytaj więcej

Klienci z różnych stron świata: Słowenia

Klienci z różnych stron świata: Słowenia
  • Czym charakteryzują się Słoweńcy jako partnerzy biznesowi?
  • W jakich obszarach są podobni, a w jakich odmienni?
  • Jakie zachowania ułatwią nam negocjacje ze Słoweńcami, a jakie utrudnią?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.