• Z jakimi trzema jeźdźcami Apokalipsy musimy się codziennie zmagać, budując i nadając komunikaty?
  • Czym jest metamodel i jak pomaga w rozmowie z innymi osobami (albo sobą samym)?
  • Dlaczego świadoma i precyzyjna komunikacja jest tak ważna w naszym życiu?
Odczarować NLP cz. 2

Skuteczność jest miarą prawdy. Jeżeli człowiek nie jest w życiu skuteczny, to znaczy, że prawda, którą się posługuje, jest nieaktualna – i warto ją zmienić”. To cytat Jacka Walkiewicza z jego chwytającej za serce prelekcji na TED, która miała miejsce kilka lat temu. Do dzisiaj rozpala ogień motywacji wśród ludzi w różnym wieku i o różnych ambicjach.

Zdecydowanie zgadzam się z panem Jackiem i również uważam, że skuteczność jest miarą prawdy. Od najmłodszych lat podziwiałem osoby, które były zaradne, skutecznie realizowały wyznaczone cele oraz osiągały ponadprzeciętne rezultaty. Lata mijały, a ja coraz mocniej zastanawiałem się, jak to możliwe, że jedni czego się nie dotkną, zamieniają w złoto, a drugim z trudem przychodzi zrealizowanie jakiegokolwiek zadania. Od czego to zależy, że niektórzy mają dziesiątki przyjaciół i z większością znajomych utrzymują bliskie relacje, a inni przechodzą z jednego konfliktu do drugiego, a ich relacje z ludźmi pozostawiają wiele do życzenia. W końcu: co różni tych, który tworzą swoją przyszłość, od tych, którzy są przekonani, że rzeczy im się przytrafiają i nie mają na nic wpływu?

Gdy pierwszy raz usłyszałem o neurolingwistycznym programowaniu (NLP) jako o narzędziu wspierającym życiową skuteczność, od razu zainwestowałem czas, aby wgryźć się w temat. Dzisiaj po przejściu dwóch treningów NLP u czołowych trenerów w Polsce, przeczytaniu dziesiątków książek i doświadczając zmiany w życiu prywatnym oraz zawodowym, czuję się w obowiązku edukować tych, którzy chcą być skuteczni, że warto poznać, czym jest NLP i wdrożyć niektóre z narzędzi, jakie proponuje ta metoda.

Kilka dni temu, rozmawiając z klientem, usłyszałem: „Damian, naprawdę świetny z ciebie gość, cieszę się, że ci zaufałem. Przyznam ci się do czegoś – gdy usłyszałem, że jesteś Masterem NLP, zacząłem się bać, że będziesz mną manipulował. Teraz zauważam, że to całe NLP to naprawdę przydatna rzecz”. Tak niestety bywa, że przez czarny PR, który przyczepił się do NLP na przełomie XX i XXI wieku, wiele osób ma mylne wyobrażenie o tym, czym jest neurolingwistyczne programowanie, do czego może być wykorzystywane i jaką wartość daje osobie, która pozna główne kanony tej dziedziny.

W poprzednim artykule (opublikowanym w numerze 61) napisałem o trzech przydatnych narzędziach, które są często wykorzystywane przez praktyków NLP: wizualizacji do zarządzania własnymi stanami emocjonalnymi, presupozycji służącej do poprawy swojej komunikacji oraz modelowaniu do budowania sprawnych procesów i powtarzania sukcesu najlepszych pracowników w zespole. To właśnie technika zwana modelowaniem pozwala na budowanie skutecznych strategii oraz narzędzi ułatwiających osiąganie wybitnych rezultatów. Bo NLP to nie czary, to zbiór procedur postępowania prowadzących do konkretnych rezultatów, opisanych w trakcie obserwacji osób osiągających ponadprzeciętne wyniki oraz zapisane w prostym do wdrożenia modelu.

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 64/2022

Dlaczego ludzie cię nie polecają?

Dlaczego ludzie cię nie polecają?

Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest tak prosta, jakby się wydawało. Przede wszystkim dlatego, że jest to zbyt ogólne pytanie. Wiemy tylko, że jesteś ty, oczekujesz poleceń, a inni ludzie nie dają ci ich wystarczająco dużo lub nawet wcale. Dlaczego o tym piszę? Bo w zależności od kontekstu zadania tego pytania, otrzymasz inne odpowiedzi. W tym artykule zmierzę się z odpowiedzią na to pytanie w kilku najczęściej spotykanych kontekstach.

Czytaj więcej

Zasady wywierania wpływu na ludzi ‑ co innego znać, a co innego stosować!

Zasady wywierania wpływu na ludzi - co innego znać, a co innego stosować!
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.