Negocjacje ze stałym kontrahentem, który nie wywiązuje się w terminie z należnych płatności, to obowiązek przykry, ale konieczny. Od sposobu ich prowadzenia oraz zastosowania adekwatnych narzędzi zależy nie tylko uregulowanie zaległej płatności, ale także utrzymanie satysfakcjonującej obie strony współpracy.

Odsetek niezapłaconych w terminie faktur w roku 2013 wahał się przeciętnie od 22,7% aż do 27,7%. Średnio przedsiębiorcy czekali na zwrot należności 3 miesiące i 24 dni1. To i tak nie najgorzej — okres ten wydłużył się niejednokrotnie nawet do 4 miesięcy i 9 dni. A jest to wskazanie uśrednione i w poszczególnych przypadkach zwłoka mogła trwać znacznie dłużej. Czasem mali i średni przedsiębiorcy celowo opóźniali płatności, by w ten sposób kredytować swoją działalność. Tylko ok. 30% rodzimych przedsiębiorstw na bieżąco spłacało swoje wierzytelności2.

Nic przypadkowego

Jak zauważa Anna Gąsiorowska, właścicielka firmy windykacyjnej i analityk w tej branży, sporo krajowych firm z premedytacją nie płaci w terminie swojemu kontrahentowi. Stojąc przed wyborem niezapłacenia partnerowi biznesowemu, urzędowi skarbowemu czy ZUS-owi, zwykle wybiera innego przedsiębiorcę. Głównie dlatego, że w rzeczywistości nie niesie to za sobą żadnych poważniejszych konsekwencji, zwłaszcza finansowych. Taka „zwłoka” staje się całkiem korzystnym, nieoprocentowanym kredytem, który finansuje działalność nierzetelnego przedsiębiorcy. Ma to jednak swoje dalsze konsekwencje. Firma, która nie otrzymuje płatności, sama nie płaci innym, tłumacząc się opóźnieniami w zobowiązaniach. Tak tworzy się, używając branżowego żargonu, „łańcuszek nieszczęść”. A jak podkreślają dyrektorzy finansowi, zatory kapitałowe to główna bariera w rozwoju przedsiębiorstw i początek prawdziwych kłopotów, kończących się niejednokrotnie upadkiem dobrze prosperujących firm.

Ważne jest, by znalazł się pierwszy, który zdecyduje się na przerwanie owego „łańcuszka”. Jest to trudne dla obu stron, zwłaszcza gdy drugi przedsiębiorca to wieloletni dobry klient, z którym wierzyciel ma nierzadko dobre stosunki nie tylko biznesowe, ale też przyjacielskie.

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tak, ale...

Tak, ale...
  • Jak komunikować klientowi, że nie ma racji, a jednocześnie zatrzymać go przy sobie?
  • Dlaczego klienci nie ufają podpowiedziom sprzedawcy?
  • Jak nie urazić klienta używaną argumentacją?
Czytaj więcej

Klienci z różnych stron świata: Słowenia

Klienci z różnych stron świata: Słowenia
  • Czym charakteryzują się Słoweńcy jako partnerzy biznesowi?
  • W jakich obszarach są podobni, a w jakich odmienni?
  • Jakie zachowania ułatwią nam negocjacje ze Słoweńcami, a jakie utrudnią?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.