Jaką sytuację można określić jako trudną sprzedażowo? Jacy klienci sprawiają najwięcej problemów? W jaki sposób sobie z nimi radzić, na co zwracać uwagę, by zwiększyć swoje szanse na sprzedaż i zbudowanie trwałej relacji z takimi klientami? W niniejszym artykule podjęto próbę udzielenia odpowiedzi na te i więcej pytań.

Na początku trzeba wyraźnie zaznaczyć – trudny klient nie istnieje! Dlaczego? Ponieważ zawsze znajdzie się sprzedawca, który będzie potrafił świetnie się porozumieć z danym typem klienta. Skąd zatem wzięły się sformułowania typu „trudny klient” czy też „trudne sytuacje sprzedażowe”? To terminy, które określają okoliczności, kiedy sprzedawcy zmuszeni są do poszerzania swojej strefy komfortu, dopasowania się do drugiego człowieka. I to rzeczywiście jest niełatwe. Wniosek? To nie klient czy też sytuacja jest trudna. To sprzedawca nie chce, nie potrafi, nie wie, jak się do nich dopasować.

Poszerzenie swojej strefy komfortu zawsze wymaga wysiłku. Ludzie znacznie bardziej cenią wygodę i do niej dążą. To sprawia, że część sprzedawców określa niektórych klientów i sytuacje mianem trudnych. A ci klienci czy też sytuacje po prostu wykraczają poza to, co znane i bezpieczne dla sprzedawcy.

W poniższym tekście zostaną przedstawione pewne mechanizmy, które pomogą radzić sobie w sytuacjach teoretycznie trudnych. Wybrano przykłady sytuacji i klientów, którzy najczęściej określani są przez sprzedawców jako trudni (źródło informacji: obserwacje własne). Należy pamiętać, że samo przeczytanie tego artykułu nic nie zmieni. Jeśli czytelnik oczekuje podania rozwiązania i prostej metody, od razu może zakończyć lekturę. Rozwiązanie tych trudnych sytuacji wymagać będzie na początku wysiłku wynikającego z wdrożenia opisanych narzędzi.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Klient pod specjalnym nadzorem

SS_50_81.jpg
  • Czym charakteryzują się klienci w wieku 60+?
  • Jakie standardy należy wprowadzić do obsługi klienta z pokolenia baby boomers?
  • Jak sprawdzić, czy twoi handlowcy są odpowiednio przygotowani do obsługi klienta 60+?
Czytaj więcej

Polskie sklepy podnoszą standardy obsługi

SS_50_58.jpg
  • Jakie wnioski na temat standardów obsługi klienta w polskich sklepach płyną z najnowszej edycji badania Daymakerindex?
  • Reprezentanci której branży wysunęli się na prowadzenie pod względem poziomu obsługi?
  • W których miastach klienci mogą liczyć na najlepszą obsługę w sklepach stacjonarnych?
Czytaj więcej

Stąpając po cienkim lodzie...

SS_49_76.jpg
  • Czym się różni wywieranie wpływu od manipulacji?
  • Jakie mogą być konsekwencje manipulacji?
  • Czy, mimo stosowania różnych narzędzi wpływu, firma może pozostać po „jasnej stronie mocy”?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama