Naturalne dla człowieka jest dążenie do różnego rodzaju uproszczeń i udogodnień. Dzieje się tak od setek tysięcy, o ile nie milionów lat. Człowiek, poszukując różnych rozwiązań, chce, aby ułatwiały mu one jego codzienną egzystencję w każdy możliwy sposób. Podobne zjawisko można zaobserwować w procesie komunikacji między ludźmi. Współcześnie dąży się do tego, by pojęcia miały jak najszersze znaczenie, a rozmówca domyślał się, o co chodzi drugiej stronie. Tak jest łatwiej, szybciej, wygodniej. Czy aby na pewno? Ile czasu przeznacza się niepotrzebnie na spory, które mają wyjaśniać to, co nie zostało dopowiedziane od razu? Ile nerwów i negatywnych emocji rodzi się w takich sytuacjach? I ostatecznie – w jakim stopniu zjawisko to przeszkadza w skutecznej sprzedaży oraz efektywnym zarządzaniu zespołem sprzedawców?

Pracując jako trener i coach sprzedaży oraz coach menedżerów, można się spotkać z pewnym ciekawym zjawiskiem. Bardzo wielu handlowców podczas rozmów ze swoimi klientami zadaje te same pytania. Czasami, gdy sprzedawca zauważy, że wymaga tego sytuacja, zestaw ten jest wzbogacany o pytania dodatkowe. Co dzieje się dalej? W zasadzie niezależnie od tego, co powiedział klient, prezentowana jest mu propozycja, którą sprzedawca miał przygotowaną już wcześniej dla wielu innych klientów. Co to może oznaczać? Sprzedawcy przestają słuchać i podchodzą do rozmów schematycznie.

Jako przykład można przytoczyć przypadek sprzedawcy bezpośredniego jednej z sieci telekomunikacyjnych. Podczas spotkań z różnymi klientami zadawał dokładnie te same pytania. Zapytany po którejś rozmowie o to, jaki jest cel tych pytań, na początku uniósł delikatnie ramiona, wskazując, że ma problem ze znalezieniem odpowiedzi. Ostatecznie stwierdził, że zadaje te pytania, ponieważ tak kazał mu przełożony.

Zjawisko to obrazuje również sytuacja, w której klient podczas rozmowy z przedstawicielem firmy ubezpieczeniowo-inwestycyjnej jasno określił, że najbardziej zależy mu na tym, aby to fundusz inwestycyjny zarządzał jego kapitałem, ponieważ on się na tym nie zna i nie ma na to czasu. Sprzedawca z dużą dozą pewności siebie zapewnił klienta, że nie będzie z tym problemu. Podczas dalszej prezentacji z ust sprzedawcy pada zdanie: „Jednym z największych atutów tego produktu inwestycyjnego jest to, że może pan samodzielnie rozdysponować swoje środki między określone fundusze”.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tak, ale...

Tak, ale...
  • Jak komunikować klientowi, że nie ma racji, a jednocześnie zatrzymać go przy sobie?
  • Dlaczego klienci nie ufają podpowiedziom sprzedawcy?
  • Jak nie urazić klienta używaną argumentacją?
Czytaj więcej

Klienci z różnych stron świata: Słowenia

Klienci z różnych stron świata: Słowenia
  • Czym charakteryzują się Słoweńcy jako partnerzy biznesowi?
  • W jakich obszarach są podobni, a w jakich odmienni?
  • Jakie zachowania ułatwią nam negocjacje ze Słoweńcami, a jakie utrudnią?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.