Załóżmy, że jesteśmy w sytuacji producenta lub dystrybutora, który ma już gotowy produkt i chce go sprzedawać klientom zagranicznym. Jak zatem zorganizować eksport, żeby sprzedaż szła gładko, a klienci byli zadowoleni?

Organizacja eksportu w firmie

Transport

Ważne, żebyśmy mieli uczciwego i rzetelnego partnera w postaci firmy transportowej, która będzie dostarczać towar do klienta. Najlepiej zdecydować się na współpracę z kilkoma (maksymalnie z trzema) firmami dostarczającymi ładunki drobnicowe i całopojazdowe. Początkowo nie powinniśmy zbytnio obniżać cen za transport. Po zbudowaniu odpowiedniej relacji z kontrahentem przyjdzie na to czas. Osobiście do takiej współpracy wybieram niewielkie firmy, w których jeżdżą stali kierowcy. Ich również staram się poznać osobiście. W przypadku wysyłek o małych gabarytach zdecydowanie polecam korzystanie z usług platform internetowych Envelo (Poczta Polska) i Sendit (multiplatforma kurierska). Atrakcyjne stawki i duży wybór przewoźników to w tym wypadku idealne rozwiązanie.

Opakowania transportowe

Koniecznie przetestujmy, czy nasze opakowania transportowe przeżyją surowe warunki dostawy kurierskiej. Rzućmy zabezpieczonym produktem o ziemię i sprawdźmy, czy nie dozna uszkodzeń. Z uwagi na długie trasy zagraniczne i przechodzenie paczki przez wiele rąk polecam solidne podejście do kwestii opakowania towaru.

Płatności

W przypadku klientów eksportowych płatność przyjmujmy jedynie na trzy sposoby: z góry gotówką lub przelewem, akredytywą i inkasem. Pierwsza metoda nie wymaga wyjaśnień. Jeśli klient boi wykonać przelew na konto, zaproponujmy płatności przez PayPal – jest tam dobrze opracowany system ochrony kupujących, zwiększający komfort. Akredytywa jest formą płatności, w której pośredniczy bank, więc w maksymalny sposób zabezpiecza sprzedających. Pieniądze za transakcję klient najpierw deponuje w banku, więc jest 100% pewność, że należność jest już przygotowana. Kupujący ma pewność, że towar zostanie wysłany, zanim jego pieniądze trafią do kieszeni sprzedawcy, więc też jest spokojny o przebieg transakcji. Wadą akredytywy jest fakt, że bank może pobierać sowitą prowizję za pośrednictwo. Inkaso dokumentowe również oznacza udział banku, jednak w mniejszym zakresie niż akredytywa. Wysyłamy towar do klienta, a dokumenty transportowe do banku, który informuje klienta o wysyłce, a ten przelewa nam pieniądze. Po zapłacie bank przesyła klientowi dokumenty. W tym przypadku bank również pobiera opłatę, jednak jest ona niższa niż przy akredytywie.

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawo w eksporcie ‑ na jakie przepisy trzeba zwrócić uwagę

W dobie coraz większej konkurencyjności na rodzimym rynku przedsiębiorcy poszukują skutecznych sposobów na rozwój swojej działalności. Jednym z pomysłów może być wyjście na rynek międzynarodowy, polegające m.in. na eksporcie swoich towarów.

Czytaj więcej

4 strony eksportu

4 strony eksportu

Pierwsze wysyłki eksportowe mogą trwać dłużej a napotykane przeszkody i stres zniechęcają do dalszych kroków. Gdy w grę wchodzi biznesowy kontakt z innym językiem czy kulturą, obawy przed niepowodzeniem projektu tylko rosną. Warto więc wcześniej zabezpieczyć się ze wszystkich czterech stron.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.