• W pozyskaniu jakich danych mogą pomóc AI i systemy do analiz danych?
  • W jaki sposób pandemia przyspieszyła wdrożenia AI i analityki danych?
AI i dane zapewniają rozwój w kryzysie

COVID-19 głęboko zmienił sposób, w jaki żyjemy i pracujemy. Zmiany te doprowadziły do eksplozji nowych technologii i innowacji, zmuszając biznes do szybkiego dostosowania się, gdyż w przeciwnym razie konkurenci osiągną lepsze wyniki. Wyjaśniam, dlaczego AI i systemy do analiz danych są niezbędne, by rozwijać się w obecnych czasach.

Historia dowodzi, że okresy kryzysu prowadzą zwykle do wielkich innowacji. Podczas kryzysów stajemy się bardziej konkretni i skupieni na wynikach. Inaczej myślimy i doprowadzamy do szybkich zmian. Pandemia COVID-19 nie była tutaj wyjątkiem – przyspieszyła cyfrową transformację w wielu firmach, zmuszając je do wprowadzania zmian na dużą skalę w krótkim czasie. Kluczowymi technologiami w tym procesie okazały się sztuczna inteligencja (ang. artificial intelligence – AI) oraz rozwiązania analityczne pod szeroko pojętym hasłem data (pol. dane).

MarketsandMarkets podaje, że światowy rynek AI wzrośnie z 58,3 mld dol. w 2021 r. do 309,6 mld dol. w 2026 r., przy łącznym rocznym tempie wzrostu na poziomie aż 39,7%. Technologie AI rosną zdecydowanie szybciej niż wiele innych rozwiązań i wydaje się, że dziś chce je wdrażać niemal każda firma. Nieoficjalnie mówi się, że do końca 2022 r. nawet 90% firm będzie choć w niewielkim stopniu wykorzystywać jakąś formę AI do celów analizy danych.

Szybka adaptacja ma jednak swoją cenę, szczególnie dla sektora MŚP, w którym dla niektórych firm droga do cyfryzacji jest czasami wyboista lub nawet nieosiągalna. Z badania Światowego Forum Ekonomicznego wynika, że 40% firm MŚP zaprzestało działalności podczas pandemii, co doprowadziło do wielu zwolnień i innych działań mających na celu cięcie kosztów. Liderzy stają obecnie przed wieloma trudnymi decyzjami, które mogą mieć duży wpływ na ich siłę roboczą i samopoczucie pracowników w niepewnym środowisku. Łatwo jest zarządzać i rozwijać firmy w dobrych czasach. Prawdziwa odpowiedzialność pojawia się jednak wtedy, gdy trzeba stanąć w obronie tego, w co się wierzy. W jaki sposób warto obecnie wdrażać rozwiązania oparte na danych i AI, aby przetrwać niepewne czasy i sprawić, że organizacja nie przestanie się rozwijać?

Decyzje podejmujemy, bazując na danych

Nowoczesne narzędzia AI do analizy danych są już wykorzystywane przez wiele firm na świecie, które chcą podejmować lepsze decyzje. W najbliższych latach oprogramowanie tego typu stanie się bardziej wydajne i będzie stosowane w większości branż – wszędzie tam, gdzie można podejmować decyzje w modelu data-first, czyli w pierwszej kolejności podpierając się danymi. Już teraz analizy AI są wykorzystywane do wspomagania firm telekomunikacyjnych, by te mogły lepiej zarządzać swoimi zasobami, czy też przez prezesów korporacyjnych do oceny struktur firmowych i wprowadzania optymalizacji. Aby skutecznie się rozwijać w dobie cyfrowej, firmy i rządy muszą dziś pozyskiwać, analizować i działać na podstawie danych, często w czasie rzeczywistym. Tego wymaga rynek.

Narzędzia analityczne łączą dostęp do danych z intuicyjnymi rozwiązaniami do przeglądania, podsumowywania i analizowania. Dostępne platformy Business Intelligence (BI) wykorzystują już zaawansowane algorytmy wykrywania zmian w celu identyfikacji ważnych wydarzeń, a uczenie maszynowe (ang. machine learning) pomaga w analizowaniu danych przesyłanych strumieniowo. Są też rozwiązania dostosowane do obsługi internetu rzeczy, które wykrywają i raportują dane zbierane i przetwarzane z sieci rozproszonych czujników, a także automatycznie przewidują ewentualne problemy i przestoje.

Jeśli zaczniemy wdrażać i korzystać z takich rozwiązań, zyskamy o wiele większy wgląd w dane zarówno o firmie, jak i o branży, w której działamy. Wówczas ważne staje się również to, aby umieć powiedzieć „nie” i podejmować decyzje oparte na danych, które nie tylko pozwalają stworzyć coś nowego, ale też podpowiadają, z czego należy zrezygnować i porzucić. AI oraz systemy analityczne pozwalają bowiem nawet na tworzenie hipotez opartych na danych, w przeciwieństwie do założeń i uprzedzeń poszczególnych osób. Pamiętajmy więc: jeśli chcemy stać się organizacją data-driven, czyli napędzaną danymi, potrzebne są zarówno odpowiednie narzędzia, jak i procesy biznesowe. Sprawią one, że będziemy gotowi do wdrożenia systemów technologicznych i czerpania z nich korzyści.


Żyjemy w świecie danych

Serwis Statista.com podał, jaka szacunkowa ilość danych była tworzona w ciągu zaledwie jednej minuty w 2021 r. Łatwo można dojść do wniosku, że żyjemy dziś w erze danych, i jeśli nie zaczniemy tego wykorzystywać, konkurencja, która będzie to robić, może nas szybko i bezproblemowo wyprzedzić.

Według Statista.com w ciągu jednej minuty:

  • 28 000 subskrybentów ogląda coś na Netflixie,
  • 695 000 stories jest udostępnianych na Instagramie,
  • użytkownicy nawiązują 9132 nowych kontaktów na LinkedInie,
  • 69 mln wiadomości jest wysłanych na WhatsAppie i Messengerze,
  • 2 mln wyświetleń notuje serwis Twitch,
  • 1,6 mln dol. jest wydawanych na zakupy online,
  • 197,6 mln e-maili trafia do odbiorców,
  • 500 godz. materiału wideo trafia na YouTube.

Staje się jasne, że w obecnych czasach potrzebujemy AI, aby przetwarzać tak duże ilości danych, oraz zaawansowanych systemów analitycznych, pozwalających wyciągać istotne wnioski i tworzących prognozy rynkowe.


Pozostałe 56% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tajemnica sprzedażowego copywritingu

Tajemnica sprzedażowego copywritingu
  • Jak zbudować ofertę w 10 minut i pokazać nie tylko cenę?
  • Gdzie marketing spotyka się ze sprzedażą?
  • Jak konstruować skuteczne komunikaty CTA?
Czytaj więcej

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika
  • Jak dział sprzedaży może wykorzystać sztuczną inteligencję w codziennych zadaniach?
  • Czy można pracować z kodem i formułami, jeśli nie masz czasu lub nawet podstawowej wiedzy?
  • Jakie konkretnie zadania wykona szef sprzedaży ze wsparciem AI?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.