Czy analiza otoczenia jest dla przedsiębiorstwa istotna? Czy można podejmować decyzje biznesowe bez zrozumienia ważnych zmian zachodzących w otoczeniu, w którym działa firma, a także ignorując posunięcia konkurencji? Chociaż odpowiedź na oba pytania jest oczywista, dopiero w ostatnich latach obserwujemy coraz częstsze wykorzystanie wiedzy na ten temat w polskich przedsiębiorstwach.

W okresie transformacji polskie przedsiębiorstwa konkurowały głównie dzięki wykorzystaniu prostych sposobów na osiągnięcie efektywności. To podejście było podstawowym sposobem uzyskiwania wzrostu do czasu ostatniego kryzysu gospodarczego. Wzrost konkurencji i chude lata w biznesie spowodowały jednak, że firmy szukają coraz nowszych sposobów na zdobycie przewagi konkurencyjnej. Poszukując inspiracji, muszą wyjść z analizą na zewnątrz przedsiębiorstwa, do jego otoczenia.

W ostatnich latach można zauważyć coraz częstsze wykorzystanie analizy otoczenia konkurencyjnego (ang. Competitive Intelligence). Przedsiębiorcy i firmy dostrzegają korzyści wynikające z przeprowadzanych analiz, które pozwalają zrozumieć zmiany czy trendy w otoczeniu organizacji, oraz z dostrzeżonych szans odpowiedniego reagowania na podstawie uzyskanych w ten sposób wniosków. Wcześniej analiza otoczenia była domeną dużych korporacji, które wykorzystywały tego rodzaju techniki głównie przy wspomaganiu zarządzania strategicznego. Z czasem wiedza dotycząca analizy konkurencyjnej rozprzestrzeniała się wśród innych działów oraz mniejszych firm (tzw. spillover effect).

Istota analizy otoczenia konkurencyjnego

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań w tym zakresie trzeba dokładnie wyjaśnić, czym jest analiza otoczenia konkurencyjnego. Niektórzy bowiem mylnie ograniczają ten obszar do analizy konkurencji. Jest to niewątpliwie istotna część omawianej tu tematyki, ale znacznie ograniczająca przyjmowaną perspektywę. Na potrzeby tego artykułu należy przyjąć definicję wprowadzoną przez pionierkę analizy konkurencyjnej, Seenę Sharp. Analiza otoczenia konkurencyjnego to zatem „istotna, zorientowana na przyszłość wiedza o otoczeniu firmy, której uzyskanie powoduje konkretne działanie”.

Analiza otoczenia może mieć, oczywiście, różną wagę, w zależności od branży oraz obszarów działalności organizacji. Inaczej analizują otoczenie duże przedsiębiorstwa produkujące energię, a inaczej supermarkety sprzedające produkty FMCG. Najszersze wykorzystanie tego typu analiz ma miejsce w działach zajmujących się strategią rynkową, szczególnie w obszarach związanych z polityką sprzedażową, modelami dystrybucji, metodami dotarcia do rynku, sposobami komunikacji z rynkiem, percepcją i oczekiwaniami klientów, a także ogólną koniunkturą makroekonomiczną. Mimo to w obszarach bardziej taktycznych czy operacyjnych analiza otoczenia również może być bardzo przydatna.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Skuteczna sprzedaż kursów i szkoleń online ‑ dobre praktyki

Skuteczna sprzedaż kursów i szkoleń online - dobre praktyki
  • Czym jest sprzedaż doświadczeń?
  • W jaki sposób promować kursy w internecie?
  • Jakimi kanałami komunikować się z odbiorcami?
  • Czym jest personal branding i jak wpływa na sprzedaż?
Czytaj więcej

Skuteczna sprzedaż kursów i szkoleń

Skuteczna sprzedaż kursów i szkoleń
  • Kiedy warto zająć się sprzedażą kursów i szkoleń?
  • Jak wykorzystać storytelling do sprzedaży szkoleń?
  • Jakich błędów należy unikać na etapie zdobywania klientów?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama