Czy analiza otoczenia jest dla przedsiębiorstwa istotna? Czy można podejmować decyzje biznesowe bez zrozumienia ważnych zmian zachodzących w otoczeniu, w którym działa firma, a także ignorując posunięcia konkurencji? Chociaż odpowiedź na oba pytania jest oczywista, dopiero w ostatnich latach obserwujemy coraz częstsze wykorzystanie wiedzy na ten temat w polskich przedsiębiorstwach.

W okresie transformacji polskie przedsiębiorstwa konkurowały głównie dzięki wykorzystaniu prostych sposobów na osiągnięcie efektywności. To podejście było podstawowym sposobem uzyskiwania wzrostu do czasu ostatniego kryzysu gospodarczego. Wzrost konkurencji i chude lata w biznesie spowodowały jednak, że firmy szukają coraz nowszych sposobów na zdobycie przewagi konkurencyjnej. Poszukując inspiracji, muszą wyjść z analizą na zewnątrz przedsiębiorstwa, do jego otoczenia.

W ostatnich latach można zauważyć coraz częstsze wykorzystanie analizy otoczenia konkurencyjnego (ang. Competitive Intelligence). Przedsiębiorcy i firmy dostrzegają korzyści wynikające z przeprowadzanych analiz, które pozwalają zrozumieć zmiany czy trendy w otoczeniu organizacji, oraz z dostrzeżonych szans odpowiedniego reagowania na podstawie uzyskanych w ten sposób wniosków. Wcześniej analiza otoczenia była domeną dużych korporacji, które wykorzystywały tego rodzaju techniki głównie przy wspomaganiu zarządzania strategicznego. Z czasem wiedza dotycząca analizy konkurencyjnej rozprzestrzeniała się wśród innych działów oraz mniejszych firm (tzw. spillover effect).

Istota analizy otoczenia konkurencyjnego

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań w tym zakresie trzeba dokładnie wyjaśnić, czym jest analiza otoczenia konkurencyjnego. Niektórzy bowiem mylnie ograniczają ten obszar do analizy konkurencji. Jest to niewątpliwie istotna część omawianej tu tematyki, ale znacznie ograniczająca przyjmowaną perspektywę. Na potrzeby tego artykułu należy przyjąć definicję wprowadzoną przez pionierkę analizy konkurencyjnej, Seenę Sharp. Analiza otoczenia konkurencyjnego to zatem „istotna, zorientowana na przyszłość wiedza o otoczeniu firmy, której uzyskanie powoduje konkretne działanie”.

Analiza otoczenia może mieć, oczywiście, różną wagę, w zależności od branży oraz obszarów działalności organizacji. Inaczej analizują otoczenie duże przedsiębiorstwa produkujące energię, a inaczej supermarkety sprzedające produkty FMCG. Najszersze wykorzystanie tego typu analiz ma miejsce w działach zajmujących się strategią rynkową, szczególnie w obszarach związanych z polityką sprzedażową, modelami dystrybucji, metodami dotarcia do rynku, sposobami komunikacji z rynkiem, percepcją i oczekiwaniami klientów, a także ogólną koniunkturą makroekonomiczną. Mimo to w obszarach bardziej taktycznych czy operacyjnych analiza otoczenia również może być bardzo przydatna.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tajemnica sprzedażowego copywritingu

Tajemnica sprzedażowego copywritingu
  • Jak zbudować ofertę w 10 minut i pokazać nie tylko cenę?
  • Gdzie marketing spotyka się ze sprzedażą?
  • Jak konstruować skuteczne komunikaty CTA?
Czytaj więcej

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika
  • Jak dział sprzedaży może wykorzystać sztuczną inteligencję w codziennych zadaniach?
  • Czy można pracować z kodem i formułami, jeśli nie masz czasu lub nawet podstawowej wiedzy?
  • Jakie konkretnie zadania wykona szef sprzedaży ze wsparciem AI?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.