• Jak duże zasięgi mają obecnie media społecznościowe?
  • Jak reagować na negatywne komentarze na temat firmy, produktów czy usług, zamieszczane przez klientów lub konkurencję w internecie?
  • Jak tworzyć komunikację, która ma zjednywać do marki, a nie antagonizować jej klientów?
Czasem szansa, czasem kryzys

Kiedyś (sięgając do czasów wspóczesnych, choć tych „przedinternetowych” albo mówiąc inaczej „przed socialmediowych”) komunikacja ukierunkowana była w jedną stronę. Firmy kreowały pożądaną przez siebie narrację w prasie, radiu i telewizji w bardzo wygodny, bezpieczny i w dużym stopniu kontrolowany przez nie sposób. Wszystko odbywało się w schemacie – my (firmy) nadajemy – wy (klienci) słuchacie.

Można powiedzieć, że istniała – patrząc na to z dzisiejszej perspektywy – ogromna dysproporcja pomiędzy nadawcami, a odbiorcami. Owszem, działały książki skarg i zażaleń, a w najbardziej kontrowersyjnych albo skrajnych sytuacjach dziennikarze stanowili głos konsumentów, podejmując dyskusję lub sygnalizując nasilający się problem. Krążyła także wśród klientów fama o niezawodności albo wręcz przeciwnie – wadach danego produktu lub usługi, ale bardzo często powszechnie obowiązujące opinie były kształtowane na przestrzeni lat z ogromną komunikacyjną inercją.

Swoisty „jakościowy bonus” w powszechnej świadomości automatycznie zgarniały firmy z Europy Zachodniej, Japonii i Stanów Zjednoczonych. Szczególnie widać to było na rynku motoryzacyjnym, elektroniki i w tych branżach, w których od zawsze wiadomo było, że produkt z danego rynku ma przewagę technologiczną lub jakościową nad wytworami rodzimego przemysłu.

Jeszcze na początku XXI w. wydawało się, że ten trend raczej nigdy się nie odwróci. Dodatkowo wzmocniony został, także w Polsce, przez rozkwit rynku agencji public relations. Dzięki niemu do narzędzi komunikacyjnych i perswazyjnych firm dodani zostali specjaliści, których zadaniem zostało kształtowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstw, pośrednictwo w kontaktach z mediami, generowanie dziesiątek komunikatów stawiających firmę, produkty i usługi w pozytywnym świetle.

Wszystko zmieniło pojawienie się social mediów i innych form wymiany informacji pomiędzy konsumentami, a także pomiędzy firmami i jej klientami. Można powiedzieć, że media społecznościowe stały się pierwszą linią wzajemnego kontaktu. Niewiele osób od początku zdawało sobie sprawę z siły i potencjału, jakim jest oddanie głosu internautom. Dzisiaj każdy przy pomocy bloga, kanału na YouTube’ie, konta na Instagramie, Facebooku, TikToku, LinkedInie, Twitterze... (i wielu, wielu innych, często niszowych, a w swych niszach bardzo wpływowych, mediach) może zostać nadawcą – twórcą contentu, opiniotwórczym głosem (wolę to określenie niż influencer).

Popatrzmy na kilku przykładach na skalę i siłę mediów społecznościowych w Polsce. Przedstawiam kilka ciekawych statystyk.


YouTube – najpopularniejsze kanały w Polsce:

[1] BLOWEK: 4,7 mln subskrypcji

[2] STUU: 4,29 mln subskrypcji

[3] KAROL „FRIZ” WIŚNIEWSKI: 4,5 mln subskrypcji

[4] REZIGIUSZ: 4,24 mln subskrypcji

[5] ABSTRACHUJE TV: 3,37 mln subskrypcji


Imponujące liczby, prawda? Jeżeli dodamy do tego statystykę mówiącą, że polski użytkownik spędza na YouTube’ie średnio 17 minut i 53 sekundy dziennie, to mamy świadectwo rosnącej w siłę potęgi.

Facebook

Według raportu NapoleonCat z 2019 r. z Facebooka korzystało 42,3% Polaków – łącznie nieco ponad 16 mln użytkowników. Największą grupę użytkowników stanowiły osoby w wieku od 25 do 34 lat (4,6 mln). Co ciekawe, aplikację Messenger, czyli komunikator wyodrębniony z Facebooka, funkcjonujący też jako samodzielna platforma bez potrzeby zakładania konta na najpopularniejszym serwisie społecznościowym świata, uruchomiło 16 mln 18 tys. 455 użytkowników.

Pozostałe 64% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 59/2021

Szefie, potrzebny dodatkowy rabat!

Szefie, potrzebny dodatkowy rabat!

W wielu firmach handlowych ich właściciele bądź też zwierzchnicy działów sprzedaży regularnie spotykają się z prośbami swoich handlowców odnośnie udzielenia obsługiwanym przez nich klientom dodatkowych rabatów promocyjnych. Warto jednak mieć świadomość jak faktyczna wartość rabatu, którego zdecydujemy się udzielić, wpłynie na generowaną przez firmę masę marży, a tym samym profitowość prowadzonych działań handlowych.

Czytaj więcej

Pięć sposobów na przyciągnięcie uwagi klienta

Pięć sposobów na przyciągnięcie uwagi klienta
  • Czego oczekują i na co zwracają uwagę klienci sklepów internetowych i stacjonarnych?
  • Jak skutecznie przyciągać ich uwagę w obu kanałach sprzedaży?
  • Jak zaciekawić odbiorcę i osiągnąć zamierzone cele handlowe?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.