Design thinking w sprzedaży

Tomasz Targosz   Szef Sprzedaży 43/2019
SS_43_46.jpg
  • Czym jest design thinking?
  • Jak wykorzystać myślenie projektowe w procesie sprzedaży?
  • Jakich błędów unikać przy wykorzystywaniu narzędzi designerów?

Nowa moda czy rewolucja, która może zmienić proces obsługi klienta? Design thinking coraz częściej pojawia się na ustach nowoczesnych przedsiębiorców, którzy upatrują w nim nadziei na rozwój swojego biznesu.

Czym jest design thinking?

Większość z nas zapewne intuicyjnie umiałoby powiedzieć (lub w zasadzie przetłumaczyć), czym może być design thinking. Pierwsze skojarzenia dotyczą kreatywności, pomysłowości, być może również kwestii związanych z wyglądem. Otóż kiedy zagłębimy się w definicje, odpowiedź nie jest tak oczywista. Z artykułu Reclaim Your Creative Confidence dla „Harvard Business Review” dowiemy się, że jest to naturalna zdolność do przychodzenia z nowymi ideami i ciekawością do ich przetestowania1. Z kolei Tim Brown, jeden z pionierów tej dziedziny, autor książki Zmiana przez design, informuje, że: „Design thinking polega na przekazaniu narzędzi designerów w ręce osób, które nigdy nie uważały się za związane w jakikolwiek sposób z designem, oraz na zastosowaniu tych narzędzi do zdecydowanie szerszego spektrum problemów”2. Czym zajmują się designerzy oraz jak odnieść to do sprzedaży? Etymologia słowa design podpowiada nam takie hasła jak „wyznaczać” (z łac. designare), „rysunek, wzór" (z wł. designo), ale też „wskazywać” (z fr. designer). Zatem można je powoli łączyć choćby z reklamą czy prezentacją produktów, gdzie zależy nam na malowaniu obrazów, które zachęcą czy też wskażą klientowi drogę do jego zakupu. Czy tym właśnie zajmuje się designer? Poniekąd tak, gdyż projektując grafiki, wpływa na wyobraźnię i odczucia (przynajmniej tak powinno być). Wiemy już zatem, że design thinking wykorzystuje te same metody i narzędzia, jak designerzy, ale czy może się to okazać pomocne w wywieraniu wpływu na klientów?

Metoda ta na pewno może być przydatna w trakcie projektowania nowych produktów, usług a nawet modeli biznesowych. Zakłada ona pięć etapów, którym teraz się przyjrzymy pod kątem procesu sprzedaży.3

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Drukuj

Zobacz również

Archiwum