• Co oznacza skuteczne planowanie?
  • Dlaczego dział sprzedaży powinien korzystać z testów A/B i dysponować szerokim zakresem danych?
  • Jak skutecznie wyznaczyć cele i kontrolować ich realizację za pomocą systemu OKR?

Szef sprzedaży na co dzień mierzy się z wieloma zadaniami wymagającymi rzetelnej wiedzy i rozsądnego podejmowania decyzji. Buduje, przewodzi i zarządza zespołem sprzedawców, nadzoruje, a nawet – w zależności od wielkości firmy – często sam tworzy plan i ustala sprzedażowe cele. Najczęściej podlega także generalnemu dyrektorowi firmy oraz odpowiada za prognozowanie wzrostu i spadków sprzedaży. Jest jedną z najważniejszych osób w każdej firmie. Jak zatem powinien zacząć nowy rok kalendarzowy, by oszczędzić sobie późniejszych korekt?

Używanie danych do zwiększenia sprzedaży

W zarządzaniu najważniejsze jest zdobywanie informacji i mądre korzystanie z danych. Na ich podstawie stwierdzamy, czy opłaca się prowadzenie danego biznesu, czy koszty, które ponosimy, prowadząc przedsiębiorstwo, nie przewyższają przychodów ze sprzedaży i czy nasza firma ma zyski. Eksperci są zgodni, że każdy, nawet bardzo mały biznes należy nieustannie mierzyć. Systematyczne pomiary oraz ich precyzja dają nam potężną przewagę nad konkurencją, pozwalają osiągać lepsze wyniki, a także pomagają w przyjmowaniu realnych celów i planowaniu nadchodzącego roku.

Prognozowanie oparte na danych

Dysponując odpowiednim zestawem danych, łatwiej jest prognozować przyszłe warunki rynkowe, porównywać nasze wyniki z konkurencją i układać plany sprzedażowe. W zależności od typu biznesu informacje, które powinniśmy zbierać, oczywiście mogą się różnić, jednak Leszek Czarnecki w swojej publikacji Po prostu biznes podaje kilka wskazówek, które mogą okazać się bardzo pomocne przy rozpoczęciu nowego roku kalendarzowego:

1. Zadania dla pracowników powinniśmy wyznaczać na krótkie okresy – tygodnie lub miesiące – oraz regularnie mierzyć ich wykonywanie. Dzięki temu na bieżąco sprawdzamy, czy wydajność firmy i naszych pracowników jest na zadowalającym poziomie. Systematyczne monitorowanie pracy powoduje, że gdy plan sprzedaży nie jest realizowany, łatwiej znaleźć przyczyny takiego stanu rzeczy.

2. Przygotowując plan pracy na początku roku, powinniśmy uwzględnić zakładaną sprzedaż w danym miesiącu, oczekiwane wyniki finansowe, działania, które należy podjąć, oraz planowane rekrutacje w dziale sprzedaży. Jednak niezwykle ważnym działaniem, o którym czasem się zapomina, jest regularne porównywanie aktualnych informacji z tym, co uwzględniono w planie. Im częściej dokonujemy takiej rewizji, tym większa szansa, że w razie potrzeby wystarczy tylko miękka i bieżąca korekta strategii.

Testy A/B – oszczędność czasu i sposób na uniknięcie korekt

Testy A/B polegają na porównaniu dwóch lub więcej wersji strony internetowej, projektu, produktu itp., a następnie sprawdzeniu, która z nich generuje więcej konwersji. Przez konwersję możemy rozumieć na przykład dokonanie zakupu czy rejestrację na stronie WWW. Dzięki tego typu testom nie trzeba intuicyjnie podejmować decyzji, od których zależy sprzedaż, można za to zbadać reakcje klientów i dopasować sposób działania do ich preferencji zakupowych. Wpływa to bezpośrednio na sprzedaż i ogranicza potrzebę wprowadzania korekt.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Controlling otoczenia i sytuacji firmy

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 49/2020

Analiza wyników sprzedaży na wykresie kombi

CiRZ_10_14.jpg

Bardzo często, gdy przychodzi do analizy danych, jednym z jej elementów jest analiza wykresu. Sprawa jest dosyć prosta, kiedy mamy jedną serię danych, natomiast trochę się ona komplikuje, kiedy mamy dwie serie danych i to takich danych, że pokazanie ich jednocześnie na standardowym wykresie kolumnowym wcale nie pomaga w analizie. Z pomocą przychodzi wykres kombi.

Czytaj więcej

Rola szefa sprzedaży w realizowaniu działań social selling w zespole handlowym

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama