Właściwa ocena ryzyka w firmie ma duże znaczenie dla osiągnięcia sprzedażowego sukcesu. Każda operacja sprzedaży zawiera różne czynniki ryzyka, a duża liczba transakcji ma ich znacznie więcej, niż mogłoby się wydawać. Poniesienie ryzyka wiąże się z dodatkowymi kosztami. Czy każdego na to stać? Jak zarządzać ryzykiem w sprzedaży?

Jak zabezpieczyć się przed ryzykiem w sprzedaży?

Standardem, a nierzadko i prawnym obowiązkiem przedsiębiorstwa, jest regularne szacowanie ryzyka. To istotne dla firm szczególnie narażonych na wszelkie sytuacje kryzysowe, np. w branży medycznej czy energetycznej. Wielu menedżerów postrzega szacowanie ryzyka jako żmudny i pracochłonny proces, który nic nie wnosi. Warto jednak poddać się następującej refleksji: szacując ryzyko w dziale sprzedaży, jesteśmy w stanie uratować wiele niedomkniętych lub straconych transakcji oraz nie ponosić niespodziewanych kosztów.

Ryzyka w sprzedaży

Ryzyko w sprzedaży bez wątpienia naraża firmę na duże koszty w obszarach finansów, materiałów, urządzeń, kwalifikacji pracowników czy reputacji firmy. Przykładem ryzyka będzie sytuacja, kiedy podczas transportu zostanie uszkodzony towar, co uniemożliwi jego sprzedaż lub zbliżająca się data ważności spowoduje konieczność niekorzystnej obniżki ceny. Zadaniem dyrektora sprzedaży jest przede wszystkim umiejętne zarządzanie ryzykiem, czyli takie dopasowanie okoliczności (np. sposobu składowania towaru, odległości dostaw), żeby móc wpływać na poziom ryzyka i związanych z tym kosztów.

Opracowanie listy ryzyk jest obowiązkowym elementem w pracy nad procesem sprzedaży. Dyrektor sprzedaży poddaje ocenie czynniki, które mogą mieć wpływ na sukces w sprzedaży, dzięki czemu niemożliwe staje się przeoczenie ewentualnych błędów. Szacowanie ryzyk i tworzenie listy kontrolnej w sprzedaży ma na celu eliminowanie pomyłek, niewiedzy i nieudolności. Z uwagi na dużą konkurencyjność firmy nie mogą sobie pozwolić na ignorowanie jawnych powodów niższej sprzedaży.

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tajemnica sprzedażowego copywritingu

Tajemnica sprzedażowego copywritingu
  • Jak zbudować ofertę w 10 minut i pokazać nie tylko cenę?
  • Gdzie marketing spotyka się ze sprzedażą?
  • Jak konstruować skuteczne komunikaty CTA?
Czytaj więcej

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika
  • Jak dział sprzedaży może wykorzystać sztuczną inteligencję w codziennych zadaniach?
  • Czy można pracować z kodem i formułami, jeśli nie masz czasu lub nawet podstawowej wiedzy?
  • Jakie konkretnie zadania wykona szef sprzedaży ze wsparciem AI?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.