• Po co nam influencerzy?
  • Czy każdy produkt można zareklamować przy pomocy influencerów?
  • Z jakimi niebezpieczeństwami może się wiązać współpraca z influencerami?

Influencerzy istnieli w społeczeństwie od zawsze i – również od zawsze – wpływali na decyzje konsumentów. Wystarczy przypomnieć sobie, że popularność biżuterii Swarovski przybrała na sile, gdy świecidełkami ze szkła ołowiowego zachwyciła się jedna z najbardziej znanych influencerek swoich czasów – Królowa Wiktoria. Dziś, żeby zostać influencerem, nie trzeba już być monarchą, ale nadal trzeba umieć jedno – gromadzić wokół siebie fanów i przyciągać uwagę. Osoby takie chętnie podejmują współpracę biznesową, dzięki której można realizować różne cele marketingowe. Oto kilka porad, w jaki sposób współpracować z influencerami aby osiągnąć konkretne wyniki sprzedażowe.


Kim jest influencer?

To osoba wywierająca wpływ na innych ludzi. Nazwa influencer pochodzi od angielskiego influence czyli: wpływanie, oddziaływanie, autorytet. Influencerami nazywamy najczęściej osoby, które zgromadziły wokół siebie większą lub mniejszą grupę fanów, a ich działalność można śledzić w social mediach.


Po co nam influencerzy?

Dziś, kiedy prawie każda reklama, ulotka lub prezentacja dla potencjalnych klientów jest pełna laurek ku czci „liderów w swojej branży” i wszechobecnego „działania z pasją”, ludzie przestają ufać tego rodzaju komunikatom. Natomiast, jak pokazał przykład słynnej (choć nieistniejącej) influencerki – pani Goździkowej, ludzie nadal chętnie słuchają poleceń znajomych lub po prostu innych ludzi, którym ufają. Można powiedzieć, że sukces tzw. influencer-marketingu jest wynikiem, z jednej strony, kryzysu zaufania do tradycyjnych przekazów reklamowych, a z drugiej - gwałtownego rozwoju internetu i pojawieniu się mediów społecznościowych. Jeśli w reklamie słyszymy, że produkt X jest dobry – średnio w to wierzymy, bo to przecież reklama i musi przedstawiać produkt w dobrym świetle. Kiedy jednak nasi znajomi mówią to samo o produkcie X, jesteśmy skłonni im wierzyć i kupić ten produkt. Tym właśnie zajmują się influencerzy – przekonywaniem ludzi, którzy im wierzą, do działań zakupowych.

Kiedy to się opłaca?

Na pewno trzeba sobie odpowiedzieć na kilka ważnych pytań, zanim podejmiemy działania marketingowe we współpracy z influencerem. Po pierwsze, czy nasz produkt nadaje się do takich działań? Z reguły bowiem, w takiej współpracy lepiej sprawdzają się produkty B2C niż B2B. Choć oczywiście nie musi to być regułą, bo istnieją przecież osoby gromadzące wokół siebie np. społeczność przedsiębiorców (np. Marek Jankowski z podcastu Mała Wielka Firma). Jeśli nasz produkt jest z grupy B2C, to po prostu łatwiej nam będzie dotrzeć do grupy docelowej. Drugim pytaniem, które warto sobie zadać przed kooperacją z influencerem, jest to o grupę docelową. Dzięki tej wiedzy dużo szybciej i łatwiej będziemy w stanie określić, którzy influencerzy sprawdzą się w przypadku naszego produktu. Mówiąc „grupa docelowa” mam na myśli grupę fanów zgromadzonych wokół influencera. Kolejna sprawa, którą warto wcześniej przemyśleć, to forma promowania naszego produktu. Jest ich co najmniej kilkanaście – tzw. formatów influencer-marketingowych, z których najczęściej wykorzystywane to: lokowanie produktu, recenzja produktu, zamieszczenie linku sponsorowanego lub konkurs z udziałem produktu. Jeśli odpowiemy sobie na te pytania, będziemy w stanie lepiej określić, czy wszystkie elementy równania: produkt, grupa docelowa, forma promowania, są na tyle dobrze zgrane ze sobą, że opłacać się będzie współpraca z influencerem.

Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Skuteczna sprzedaż kursów i szkoleń online ‑ dobre praktyki

Skuteczna sprzedaż kursów i szkoleń online - dobre praktyki
  • Czym jest sprzedaż doświadczeń?
  • W jaki sposób promować kursy w internecie?
  • Jakimi kanałami komunikować się z odbiorcami?
  • Czym jest personal branding i jak wpływa na sprzedaż?
Czytaj więcej

Skuteczna sprzedaż kursów i szkoleń

Skuteczna sprzedaż kursów i szkoleń
  • Kiedy warto zająć się sprzedażą kursów i szkoleń?
  • Jak wykorzystać storytelling do sprzedaży szkoleń?
  • Jakich błędów należy unikać na etapie zdobywania klientów?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama