• Czym jest marketing sensoryczny?
  • W jaki sposób oddziaływanie na poszczególne zmysły klienta może pomóc w sprzedaży?
  • Czy na zmysły klienta możemy wpływać również na odległość?
Klient kupuje oczami... i nie tylko!

Człowiek jest istotą zmysłową. Dlatego planując czy rozpoczynając proces sprzedażowy pomyślmy, jak możemy zadziałać na wszystkie zmysły potencjalnego klienta.

Zbliża się Boże Narodzenie. Wchodzimy do galerii handlowej i już od progu wita nas miły, piernikowy aromat przywołujący w pamięci słodkie chwile wspólnego dekorowania ciasteczek z mamą. Amerykańskie szlagiery Franka Sinatry i Judy Garland sprawiają, że zwalniamy i z większą uwagą oglądamy mijane wystawy. Puszysty śnieg, obsypujący zimowe buty na jednej z nich powoduje, że przypominamy sobie, jak miło skrzypiał nam śnieg pod nogami, gdy biegliśmy na górkę, ciągnąc swoje sanki. Robimy w głowie szybki przegląd szafek, by przypomnieć sobie, czy nasza rodzina ma odpowiednie buty na takie zaspy. Parę metrów dalej kelnerka z przytroczonymi anielskimi skrzydełkami serwuje komuś kawę udekorowaną kruszonką, a my myślimy, jakby to było miło móc taki przysmak zaserwować do świątecznego śniadania. Już niemal czujemy tę chrupkość i to, jak wspaniale korzenny smak współgra z mocną kawą czy kakao. Uśmiechamy się do siebie i postanawiamy kupić kilka dodatkowych rzeczy.

Większość z nas powie teraz: „Mnie to nie dotyczy! Na mnie takie rzeczy nie działają!”. Ale czy faktycznie? Czy możemy uczciwie, z ręką na sercu przyznać, że nie kupujemy pod wpływem emocji? Że wracamy do domu tylko z tymi produktami, które zapisaliśmy na liście zakupów? W końcu marketing odnoszący się do zmysłów jest stary jak sam handel, a skoro przetrwał do dziś – musi być skuteczny!

Czym jest marketing sensoryczny?

Marketing sensoryczny (zwany też marketingiem pięciu zmysłów) to takie działania, które mają wywołać określone emocje i skojarzenia oraz pożądane decyzje zakupowe u klienta dzięki oddziaływaniu na jego zmysły.

Mówimy czasem, na przykład w odniesieniu do produktów spożywczych, że kupujemy oczami. To znaczy, że choć porcję lodów czy frytek nabywamy by je zjeść, to nasze doznania wzrokowe zdecydują, czy faktycznie taki produkt kupimy. A co, jeśli przechodząc obok danego lokalu gastronomicznego, prócz widoku atrakcyjnego zdjęcia dania doleciał nas jeszcze miły aromat? Czy nie zwiększa się wtedy szansa, że zawrócimy i staniemy w kolejce do restauracji? Nawet jeśli nie byliśmy głodni!

Można powiedzieć, że im więcej zmysłów klienta zaprzęgniemy do kontaktu z naszą marką i produktem, tym większa szansa, że interes zostanie ubity.

Przeanalizujmy, jak działa marketing sensoryczny i czy można go zastosować w sprzedaży, także w sektorze Business to Business.

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 64/2022

Bezpieczni w łańcuchu dostaw. O wymaganiach prawnych i sposobach zabezpieczenia interesów sprzedającego

Bezpieczni w łańcuchu dostaw. O wymaganiach prawnych i sposobach zabezpieczenia interesów sprzedającego

Utrzymujący się na wschodzie Europy konflikt zbrojny między Ukrainą a Rosją uderza w wiele międzynarodowych łańcuchów logistycznych, a także globalną sytuację gospodarczą. Firmy inwestujące do tej pory ogromne środki w krajach wschodnioeuropejskich mogą czuć się niepewnie w obecnej sytuacji geopolitycznej. W związku z tym szukają one skutecznych sposobów na mitygację strat i ograniczenie ryzyka. W jaki sposób przedsiębiorca może skutecznie zabezpieczyć swój interes prawny?

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 64/2022

Kolejne zmiany dla branży e‑commerce (nie tylko) w 2022 roku

Kolejne zmiany dla branży e-commerce (nie tylko) w 2022 roku

Pierwotnie część zmian dotycząca rękojmi oraz dostarczania treści cyfrowych miała wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku. Termin ten nie został jednak dochowany. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw mający implementować przepisy dyrektywy cyfrowej i towarowej. Obecnie projekt został skierowany do Sejmu.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.