• Jakie wskaźniki (KPI) warto analizować, prowadząc e-sklep?
  • Za pomocą jakich wskaźników sprawdzić, czy działania prowadzone w e-commerce są efektywne?
  • Gdzie szukać danych potrzebnych do analizy efektywności prowadzonych działań?
Kluczowe wskaźniki w e‑commerce

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

AtomStore

Każdy zamek można otworzyć, potrzeba tylko odpowiedniego klucza. Podobnie jest w e-commerce. Aby sprawdzić, czy biznes przynosi zyski, trzeba zmierzyć to odpowiednimi wskaźnikami.

KPI (ang. Key Performance Indicators), czyli kluczowe wskaźniki efektywności, są miernikami wyników, stanowią również benchmark do kolejnych działań. Dla przedsiębiorcy jest to narzędzie do bieżącej kontroli planu oraz sposób na weryfikację efektów, jakie przynosi wybrana strategia i czy realizowane są założone cele. Dostarcza wiedzy obiektywnej, pomaga planować, podejmować decyzje i reagować na nadchodzące problemy (wcześniej widać tendencje, czy planowany cel będzie osiągnięty i w jakim stopniu). Pozwala to na ułożenie prostego i zrozumiałego sposobu prezentowania wyników i na wyciąganie wniosków. KPI są nieodzownym elementem tworzenia strategii firmy, zarówno w krótko-, jak i długoterminowym założeniu.

Aby ustalić KPI, najlepiej wyjść od wcześniej posiadanych danych, do których później można odnieść wyliczenia. Najbardziej obiektywnym i najłatwiejszym sposobem jest analiza Google Analytics, jeśli jest podpięte pod e-sklep. Narzędzie to pokazuje wszystkie informacje na temat sprzedaży – można znaleźć mnóstwo wskaźników, danych i wyników, które pokazują, jak do tej pory rozwijał się biznes. Jeśli firma dopiero zaczyna sprzedaż, warto poszukać benchmarków z rynku, przyjrzeć się konkurencji i zweryfikować, jakie wyniki może ona osiągnąć.

Co warto mierzyć?

Na jakich wskaźnikach się skupić? W zależności od modelu biznesowego i planowanych działań analitycy zwracają uwagę na różne wskaźniki. Jednak istnieje grupa uniwersalnych, które są kluczowe w każdym e-biznesie.

Punktem wyjścia do decyzji, jakie KPI są istotne w przedsiębiorstwie, jest weryfikacja strategii organizacji – do czego dąży, czy istotny jest mocny wzrost przychodów, zwiększenie produktów w ofercie, a może dotarcie do największej liczby osób w początkowej fazie biznesu z mniejszym naciskiem na koszty lub wprost przeciwnie, optymalizacja kosztów i wyrobienie jak najlepszego ROI? Każdy menedżer lub właściciel analizuje własne potrzeby i problemy firmy oraz plany, jakie chce osiągnąć, dobierając do nich odpowiednie wskaźniki.

Liczba wskaźników nie powinna być zbyt duża; należy wykluczyć wskaźniki konkurujące ze sobą i pracować na tych, na które ma się realny wpływ. Oczywiście wskazana jest obserwacja i analizowanie pozostałych wyników, jednak kluczowa będzie weryfikacja KPI zgodnie z przyjętą strategią.

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: E-commerce & Digital Marketing nr 4/2018

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tajemnica sprzedażowego copywritingu

Tajemnica sprzedażowego copywritingu
  • Jak zbudować ofertę w 10 minut i pokazać nie tylko cenę?
  • Gdzie marketing spotyka się ze sprzedażą?
  • Jak konstruować skuteczne komunikaty CTA?
Czytaj więcej

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika
  • Jak dział sprzedaży może wykorzystać sztuczną inteligencję w codziennych zadaniach?
  • Czy można pracować z kodem i formułami, jeśli nie masz czasu lub nawet podstawowej wiedzy?
  • Jakie konkretnie zadania wykona szef sprzedaży ze wsparciem AI?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.